Onduidelijkheid over zorg van de gemeente
dinsdag, 14 juli 2015
Onduidelijkheid over zorg van de gemeente Er is meer voorlichting nodig over de overgang van zorg naar gemeenten. Clienten, waaronder veel ouderen, hebben te maken met veel veranderingen en weten vaak niet wat de gevolgen daarvan zijn voor hun dagelijks leven. Dat brengt onzekerheid met zich
mee. Gemeenten kunnen problemen voorkomen door de weg naar zorg en ondersteuning beter uit te leggen.
Dat blijkt uit de cli*ntenmonitor *Zorg naar gemeenten*, waaraan de Unie KBO heeft deelgenomen. De monitor volgt een groep cli*nten over een periode van drie jaar om te zien wat de overgang van de zorg naar gemeenten voor hen betekent. In de derde ronde van deze cli*ntenmonitor werden 178
cli*nten persoonlijk bevraagd.
Grote veranderingen
De meeste deelnemers hebben te maken met veranderingen op meerdere levensgebieden. Het gaat bijvoorbeeld om een nieuw loket, een andere hulpverlener over de vloer, geen compensatie meer voor bepaalde zorgkosten en nieuwe eigen betalingen. Ook zijn er mensen in de overgangsregeling die minder
zorg krijgen dan voorheen.
Weg naar zorg niet duidelijk
Uit het onderzoek blijkt dat veel deelnemers niet goed weten waar ze terecht kunnen en hoe ze hun vraag aan de gemeente moeten stellen. De deelnemers die dit wel weten, vinden de medewerkers van de gemeente lastig vindbaar en de communicatie onduidelijk.
Contact met gemeente moeizaam
Verder blijkt het gesprek met de gemeente lastig te zijn. Mensen vinden dat de gemeente te weinig kennis heeft van hun beperking of aandoening. Ook gingen de gesprekken vaak over slechts **n aspect van de zorg en niet over de algehele leefsituatie en andere ondersteuningsvragen.
Gemeenten: beter communiceren
Gemeenten kunnen mensen beter op weg helpen door de toegang tot zorg en ondersteuning makkelijk vindbaar te maken en duidelijk uit te leggen, zodat mensen het proces beter overzien. Dat kan bijvoorbeeld door een duidelijke folder en een (visueel) toegankelijke website. Maar ook door mensen van
wie de indicatie afloopt tijdig een brief te sturen met het verzoek om een afspraak te maken, net zoals bij het verlopen van een paspoort. Verder zouden gemeenten er beter op moeten toezien dat mensen de zorg krijgen waar zij recht op hebben. Op basis van de onderzoeken zijn aanbevelingen
geformuleerd voor gemeenten.
Nieuwe raadpleging in september
In september start een nieuwe digitale raadpleging, genaamd *Goed voor elkaar?* Dit onderzoek richt zich op de sociale netwerken van cli*nten. In het nieuwe zorglandschap wordt van burgers een bijdrage verwacht in de vorm van burenhulp, mantelzorg en vrijwilligerswerk.
Aandacht voor iedereen
Klik hier voor het hele rapport.
De cli*ntenmonitor *Zorg naar gemeenten* is onderdeel van het programma Aandacht voor iedereen (AVI). Het programma wordt gefinancierd door het ministerie van VWS. De bij het programma betrokken organisaties zijn: Ieder(in), Koepel Wmo-raden, LPGGz, Mezzo, Oogvereniging, ouderenorganisaties,
waaronder de Unie KBO, pati*ntenfederatie NPCF, Per Saldo en Zorgbelang Nederland.
Tweeten
Bookmark and Share