Verstrekkingen persoonsgegevens uit de basisregistratie personen (BRP)
Vorig jaar is de Wet basisregistratie personen (Wet BRP) in werking getreden. Deze wet vervangt de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens (Wet GBA).
BRP
In de basisregistratie personen (BRP), de officiele naam voor de Nederlandse bevolkingsadministratie, staan persoonsgegevens van alle inwoners van de gemeente Mook en Middelaar. Uw adres is er bijvoorbeeld te vinden, maar ook gegevens over een eventueel huwelijk of geregistreerd partnerschap,
uw nationaliteit, ouders en kinderen.
Gegevens
Deze gegevens worden veelal automatisch doorgegeven aan de overheid en maatschappelijke instellingen, zoals pensioenfondsen, voor de uitvoering van hun wettelijke taken. Deze instellingen baseren hun beslissingen vaak direct op de informatie uit de BRP. Welke informatie aan deze instanties
wordt verstrekt, wordt bepaald door het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties.
Verplichte gegevensverstrekking
De hiervoor bedoelde gegevensverstrekking kunt u niet voorkomen, omdat deze verplicht is voorgeschreven. In enkele gevallen kunnen echter ook anderen vragen om de over u beschikbare gegevens in de basisadministratie aan hen te verstrekken. Voor deze verstrekkingen kunt u geheimhouding van uw
gegevens verzoeken. Het gaat dan om verstrekkingen aan :
* Verplichte derden (zoals een curator of advocaat voor het opstellen van dagvaardingen)
* De stichting interkerkelijke ledenadministratie (die de ledenadministratie bijhoudt voor kerkgenootschappen)
* Overige niet-commerciele instellingen , zoals sport- en muziekverenigingen of particulieren.
Verzoek om geen gegevens te verstrekken
Bij de gemeente kunt u schriftelijk verzoeken om aan de voornoemde instellingen geen gegevens over u uit de basisregistratie te verstrekken. Hiervoor zijn speciale formulieren beschikbaar bij het KlantContactCentrum (KCC). Nadat uw verzoek is verwerkt ontvangt u daarvan en bevestiging. Wilt u
overigens weten aan wie in het afgelopen jaar gegevens over u zijn verstrekt dan kunt u daarvan schriftelijk een overzicht opvragen bij de gemeente. Binnen enkele weken krijgt u dit overzicht dan (kosteloos) thuisgestuurd.
Gegevens dienen juist en actueel te zijn
Het is van groot belang dat de over u in de basisregistratie opgenomen gegevens juist en actueel zijn. Twijfelt u daaraan, neemt u dan contact op met het KCC van de gemeente. Over uw rechten en verplichtingen in het kader van de basisregistratie is een folder beschikbaar. Deze folder kunt u
krijgen bij het KCC.