1 op 10 betaalt voor studiemateriaal op smartphone, tablet en laptop

- 35% van de Nederlanders spijkert online kennis bij

- 11% van de Nederlanders betaalt voor online studiemateriaal, stijging van 10% t.o.v. 2014

- Nederlander geeft meer uit aan educatieve online content dan aan online games, films of muziek

Delft, 12 juli 2015 - Een groeiend aantal Nederlanders gebruikt technologie voor educatieve doeleinden. Ruim een derde (35%) van de Nederlanders raadpleegt online studiemateriaal op zijn smartphone, tablet of laptop om zijn kennis uit te breiden. 19% van de Nederlanders doet dat wekelijks, 5% zelfs iedere dag, zo blijkt uit de jaarlijkse Samsung technologiebarometer.

Steeds meer Nederlanders zijn bovendien bereid om voor online studiemateriaal te betalen. 11% van de Nederlanders geeft op dit moment geld uit aan educatieve online content. Dit is een stijging van 10% ten opzichte van 2014, blijkt uit het Samsung onderzoek. Zij die investeren in digitale educatie, besteden daar een relatief hoog bedrag aan. Maandelijks geven Nederlanders Euro 10,76 uit aan educatie. Dat is meer dan aan elke andere vorm van online content, zoals boeken (Euro 9,48), mobiele games (Euro 8,87), films en TV-programma's (Euro 8,15) en muziek (Euro 5,53).

Slimmer thuis

De jaarlijkse Samsung technologiebarometer toont aan dat technologie in ons huishouden een steeds prominentere plek inneemt. Onze priveomgeving telt elk jaar meer apparaten waarmee we meer tijd doorbrengen. "Anno 2015 is ons thuis veel meer dan een plek om te eten, ontspannen en slapen. Nieuwe toepassingen, al dan niet verbonden via internet, maken van ons huis een slimmer thuis", aldus Raymond Mesterom, marketingdirecteur van Samsung. Ons huis telt gemiddeld 18 elektronische apparaten, een toename van 3,6%. Bij elkaar gebruikt elk huishouden de apparaten dagelijks bijna 15 uur. Dat is ruim drie uur langer (26,1%) dan een jaar geleden. Gartner verwacht dat in 2020 het gros van de apparaten in huis met het internet verbonden is. Wereldwijd bezit iedereen dan minstens 3 verbonden apparaten - smartphones, tablets en laptops buiten beschouwing gelaten.

Samsung technologiebarometer

Het is de tweede keer dat de Samsung technologiebarometer verschijnt. Het onderzoek onder 18.000 respondenten in 18 Europese landen richt zich op technologiegebruik, gewoonten en het uitgavepatroon door volwassenen. Onderzoeksbureau Lightspeed GMI benaderde in elk land ten minste duizend respondenten en hanteerde specifieke wegingsfactoren per land. Ook in Nederland zijn 1.000 respondenten ondervraagd.

Over Samsung Electronics

Samsung Electronics inspireert de wereld en creeert een toekomst met vernieuwende ideeen en technologieen waarmee wij nieuwe ervaringen bieden op het gebied van TV's, smartphones, wearables, tablets, camera's, huishoudelijke apparaten, printers, medische apparatuur, netwerksystemen, halfgeleiders en LED-oplossingen. Door initiatieven zoals Digital Health en Smart Home, zijn wij toonaangevend in het Internet of Things. Dit doen we met 307.000 medewerkers in 84 landen met een jaaromzet van 196 miljard dollar. Voor meer informatie over Samsung Electronics Benelux bezoekt u www.samsung.com en onze officiele blog www.samsung.com/nl/discover.