Nederlandse Brouwers en EUR betrekken consumenten in debat
Bier is een prachtig en natuurlijk product met een ruime variatie aan smaken en soorten; van alcoholvrij bier tot speciaal bier. Meer dan 90 procent van de Nederlanders geniet al op een verantwoorde wijze van bier en daar willen de brouwers zich graag voor in blijven zetten. Om deze reden is Nederlandse Brouwers een samenwerking aangegaan met Catalyst Lab van de Erasmus Universiteit Rotterdam. Het doel van de samenwerking is op een vernieuwende wijze consumenten betrekken in het maatschappelijke debat rondom verantwoorde bierconsumptie.
Cees-Jan Adema, directeur Nederlandse Brouwers, over de aanleiding van de samenwerking: "We vinden het belangrijk consumenten bij een maatschappelijk thema als verantwoorde bierconsumptie te betrekken. Samen met de studenten van de Vakgroep Media en Communicatie hebben we daarom het idee opgepakt om via social media met consumenten in gesprek te gaan. Tijdens een ronde tafel bijeenkomst vorig jaar met ouders, kregen we specifiek de vraag voorgelegd of alcoholvrij bier wel of niet kan voor jongeren in de leeftijd van 16-18 jaar. We hebben dit thema vervolgens voorgelegd aan het team van Catalyst Lab. Zij kwamen hierop met veel ideeen waarvan we drie thema's hebben uitgewerkt op de website lekkernuchter.nl. De resultaten zijn erg waardevol in onze gesprekken met consumenten. Tevens biedt het goede mogelijkheden om ons beleid nog beter vorm te geven."
Ook Payal Arora, Associate Professor en initiatiefnemer van Catalyst Lab, is enthousiast over de samenwerking met de brouwers: "De samenwerking biedt ons de ruimte om met studenten passende initiatieven te bedenken en uit te werken rondom een actueel thema. Tegelijkertijd geeft het studenten de mogelijkheid om werkervaring op te doen. De komende weken zullen we het project afronden en gezamenlijk met de brouwers evalueren."