Ervaringen over Versnellen en Vernieuwen bij Achmea | CNV Dienstenbond
In het voorjaar hebben wij jou laten weten dat wij benieuwd zijn naar ervaringen over versnellen en vernieuwen. Leden zijn gebeld en er zijn bijeenkomsten geweest. De ervaringen zijn gebundeld in een e-boek, dat jij kunt downloaden.(www.cnvdienstenbond.nl/achmea).
Ervaringen opgetekend
Omdat CNV steeds geconfronteerd werd met verhalen over Versnellen en Vernieuwen is een extern bureau gevraagd om leden te bellen om ervaringen te horen over Versnellen en Vernieuwen. Ook waren er medewerkers van dat bureau aanwezig tijdens de CNV-bijeenkomsten over Versnellen en Vernieuwen.
Tevens is gevraagd om per mail te reageren. Al die opgetekende ervaringen zijn gebundeld in een e-boek onder de titel Versnellen, Vernieuwen en Verbeteren, de menselijke maat weer terug.
De leden die gebeld zijn, zijn niet door CNV geselecteerd, maar door het externe bureau. Daarbij is rekening gehouden met diversiteit, qua leeftijd, geslacht en woonplaats. De verhalen zijn anoniem genoteerd zodat de personen, die hun verhaal deden, zich veilig voelden om hun ervaringen te
delen. CNV weet niet wie er gebeld zijn.
Grote lijnen
Uit de verhalen bleek dat er 4 grote lijnen te ontdekken waren:
- Werkdruk, door de veranderingen wordt de werkdruk enorm verhoogd. Ook omdat het nodig is gebleken om jezelf als medewerker te blijven ontwikkelen naast je veranderende baan en verdwijnende collega's.
- Menselijke maat, omdat de veranderingen snel moeten plaatsvinden leek er onvoldoende aandacht voor de menselijke maat.
- Contact met klanten, terwijl Versnellen en Vernieuwen als doel heeft om het contact met klanten te verbeteren, hadden sommigen daar toch wel vraagtekens bij.
- Oudere medewerkers, deze groep voelt zich onvoldoende gehoord en hebben het gevoel dat hun ervaring niet meer meetelt.
Die 4 lijnen zijn ook terug te vinden in de hoofdstukken van het e-boek.
Opvallend is ook dat de meesten wel de noodzaak van verandering zien, maar moeite hebben met de manier waarop dat nu wordt uitgevoerd.
CNV ziet zelf ook dat gelet op wat er in de hele financiele dienstverlening gebeurt dat veranderingen broodnodig zijn. En dat betekent wat voor jou als medewerker. De werkgelegenheid binnen Achmea en de hele financiele dienstverlening zal de komende jaren blijven dalen. Dat betekent dat jij
als medewerker ook aan de slag moet om je verder te blijven ontwikkelen zowel voor werk binnen Achmea als daarbuiten. En dat dit moeilijk is, is begrijpelijk, maar het is wel heel noodzakelijk. Wel vindt CNV dat bij alle veranderingen de menselijke maat niet vergeten mag worden.
Reactie Achmea
Het eerste gesprek over de ervaringen opgetekend in het e-boek met Achmea is geweest. Achmea zegt het jammer te vinden dat medewerkers onvoldoende de menselijke maat binnen Achmea herkennen. Ook geeft Achmea aan dat zij begrijpen dat veranderingen zowel voor medewerkers als hun leidinggevenden
grote impact hebben. Tevens geven zij aan dat veranderingen altijd weerstand met zich meebrengen en dat het lastig is een goede balans te vinden tussen de doelen van de reorganisatie en dat op een menselijke manier doen. Maar dat wil Achmea wel. Daarom roept Achmea jou in ieder geval op als
dat niet gebeurt dat ook gewoon met je leidinggevende te delen. En als dat niet lukt met vertrouwenspersonen of medezeggenschap. En natuurlijk kan je ook altijd bij CNV terecht.
Met Achmea is afgesproken dat na de zomer overlegd zal worden hoe Versnellen en Vernieuwen zo te verbeteren dat de menselijke maat weer terug is.
Wij houden je op de hoogte.
Voor vragen en opmerkingen kan je terecht bij je onderhandelaar Ike Wiersinga(i.wiersinga@cnvdibo.nl).
Terug