Katwijk stemt in met inpassing HOV
09 jul 2015
College vraagt verder onderzoek naar maatregelen. Op dinsdag 7 juli heeft het college van B&W ingestemd met de provinciale `Nota Voorkeursmaatregelen R-net corridor Leiden - Katwijk - Noordwijk'. Dit na een overwegend positief oordeel van de gemeenteraad op 2 juli. Wel heeft het college in een
brief aan de provincie Zuid-Holland laten weten op een aantal belangrijke punten verder onderzoek nodig te vinden. Wethouder Klaas Jan van der Bent: `We hebben tijdens het inspraaktraject dat na het voorlopig collegebesluit van 26 mei is gestart, veel reacties, vragen en suggesties voor
verbetering van de maatregelen gekregen. Dit was waardevolle informatie. De gemeenteraad onderschrijft het Hoogwaardig Openbaar Vervoer (HOV) als belangrijk middel om de bereikbaarheid van onze gemeente verder te verbeteren. Wel hebben we op basis van reacties van bewoners en gemeenteraad bij
de provincie aangegeven op een aantal punten aanvullend onderzoek te willen. Dit onderzoek zal op de genoemde punten leiden tot een stevigere onderbouwing of mogelijke alternatieven.'
Het omvormen van de rotondes Zeeweg/Koningin Julianalaan en Koningin Julianalaan/Industrieweg tot kruispunt met verkeerslichten riep bij veel bewoners vraagtekens op. Wethouder Van der Bent: `Ik heb alle begrip voor de veelheid aan reacties over dit onderwerp. De prognoses voor de hoeveelheid
verkeer in de toekomst laten echter zien dat de huidige rotondes dit in de avondspits niet meer kunnen verwerken. De doorstroming van het verkeer komt dan in gevaar en de kwaliteit van het HOV kan dan niet meer gegarandeerd worden. Wij zullen nog eens goed kijken of er echt geen alternatieve
oplossingen zijn. Overigens valt er in Nederland een trend waar te nemen: in verband met een toenemende verkeersdrukte worden steeds vaker rotondes weer omgebouwd naar kruispunten met een verkeersregelinstallatie'.
Concreet vraagt het college verder onderzoek naar de mogelijkheid van een Rotonde Doseer Installatie bij de rotonde Zeeweg. Ook wil het college in beeld brengen of er mogelijkheden zijn de rijrichting Kon. Julianalaan-zuid naar Zeeweg-west en vice versa te behouden. Het college heeft ook
toegezegd nog met een inhoudelijke reactie te komen op het idee vanuit de gemeenteraad om het HOV de Zeeweg ongelijkvloers te laten passeren door middel van een vrije busbaan die als viaduct onder de kruising doorgaat. De uiteindelijke keuze van het tijdstip waarop de omvorming van rotondes
naar een kruispunt zal moeten plaats vinden wordt na overleg met de gemeenteraad bepaald.
Kruising Biltlaan - Rijnsoever
In het voorstel voor de inpassing van het HOV is de huidige minirotonde bij Rijnsoever omgevormd tot een voorrangskruising. De vrees van bewoners is dat dit uitnodigt tot te hard rijden op de Biltlaan, en dat het hierdoor lastig wordt vanuit de wijk in te voegen op de Biltlaan. Ook is het
beeld dat de veiligheid voor fietsers hiermee verslechtert. Wethouder Klaas Jan van der Bent: `Ook dit laten we nog een keer goed bekijken. Op dit punt zijn naar ons idee wel optimalisaties mogelijk die de zorgen van bewoners kunnen wegnemen'.
Verder vraagt het college aan de provincie meer duidelijkheid over het R-net trace tussen de N441 en de Zeeweg en om het aspect verkeersveiligheid explicieter te benoemen bij de voorgestelde maatregelen.
Fietsroutestructuur
Het college zal zelf laten onderzoeken of de voorgestelde fietsroutestructuur verder geoptimaliseerd kan worden. Op hoofdlijnen kan deze rekenen op steun van VVN en de Fietsersbond. Wel zijn er op enkele punten optimalisaties nodig. Hierbij wordt met name gekeken naar het gebruik van de
ventweg langs de Zeeweg door fietsers, de geschiktheid van de Nieuwe Duinweg als onderdeel van de fietsstructuur en een quickscan naar de optimalisatiemogelijkheden bij de oversteekplaats Mierenweidepad en bij de oversteekplaats Kon. Julianalaan - Nieuwe Duinweg.
Vuurbaakplein
Het Vuurbaakplein blijft de eindhalte van het HOV. Zoals van begin af aan gepland was, wordt de inrichting van het plein (zowel de aanpassingen als gevolg van R-net als de inrichting van de rest van het plein) in overleg met de bewoners opgepakt. Dit zal gebeuren tijdens de uitwerking van het
Definitief Ontwerp.
Vervolg
De uitkomsten van deze onderzoeksvragen worden met de bewoners en de gemeenteraad besproken, voordat het college tot een besluit hierover komt. Van der Bent: 'Als we alles in beeld hebben zullen we over de uitkomsten van de onderzoeksvragen opnieuw een avond voor bewoners organiseren. Ook zal
de gemeenteraad zich hier weer informatief en oordeelsvormend over buigen. Daarna neemt het college een besluit over de eventuele aangepaste maatregelen, en wordt het Voorlopig Ontwerp met Realisatieovereenkomst opgesteld. De gemeenteraad stelt uiteindelijk de Realisatieovereenkomst vast.
Deze overeenkomst is gebaseerd op het Voorontwerp, dat uiteindelijk de instemming van het college van Burgemeester en Wethouders nodig heeft.
De brief van het college van B&W aan Gedeputeerde Staten van de provincie Zuid-Holland met daarin alle punten voor verder onderzoek is te lezen op www.katwijk.nl/HOV.
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Monique Siegmund, communicatieadviseur van de gemeente Katwijk, tel. 071 406 5390 of via het e-mailadres communicatie@katwijk.nl.