Bescheiden trots over uitvoering taken zorg, werk en inkomen
9 juli 2015
"We doen het helemaal niet gek in Soest met alle veranderingen binnen zorg, werk en inkomen", aldus wethouders Peter van der Torre en Jannelies van Berkel. De gemeente Soest maakt de balans op van het afgelopen half jaar en is tevreden met hoe het gaat. Er zijn ruim 2.000 telefoontjes
binnengekomen en zo'n 1.000 digitale hulpvragen. Uiteindelijk is iedereen geholpen, al vroeg dat in sommige situaties ook geduld en begrip van de hulpvrager.
"Niet alle antwoorden hebben we direct paraat", vertelt van Berkel. "Dat kost soms best wat tijd en uitzoekwerk." Van der Torre vult aan: "We zijn continu in gesprek met professionals uit de teams en in het veld om af te stemmen en te leren uit de praktijk. Ook houden we vinger aan de pols bij
de meldingen die we krijgen. Gelukkig blijkt dat inwoners, professionals en gemeente elkaar over het algemeen goed weten te vinden en dat er goed wordt samengewerkt in de basisinfrastructuur."
Ook een belangrijke graadmeter is het aantal klachten en bezwaren dat is binnengekomen; een klacht en vier bezwaren op besluiten in zes maanden tijd. "Dat is niet veel en heeft onder andere te maken met hoe we het gesprek aangaan en de manier waarop we de gewijzigde aanpak goed proberen uit te
leggen", aldus van Berkel.
Clienttevredenheid is belangrijk voor de gemeente. Daarom sluit Soest een traject na een hulpvraag vanaf juli altijd af met een vragenlijst. Zo worden ervaringen van inwoners met zorg, werk en inkomen nog beter gemonitord. Daarnaast wil Soest een keer per jaar een breed
clienttevredenheidsonderzoek houden. Zo blijft Soest ontwikkelen, bijsturen en innoveren. Los van de onderzoeken, staat de gemeente altijd open voor signalen over wat goed gaat en wat beter kan. Zij vraagt om deze signalen vooral af te geven.