Limburgse Vroege Vogel-scholen DOOR! met muziekonderwijs
Het onlangs gepresenteerde Masterplan Muziekonderwijs DOOR! wordt vanaf vandaag door vijftien Limburgse scholen, de zogenaamde `Vroege Vogels' uitgevoerd. Zij lopen zo voor de Haagse muziek uit: de landelijke muziekimpulsregeling, waarmee muziekonderwijs in het hele land gestimuleerd gaat worden, zal pas in het najaar van dit jaar opgesteld worden. De Provincie Limburg wil daar niet op wachten en investeert, vooruitlopend op de regeling, zelf in muziekonderwijs.
Meer aandacht voor muziek in de klas
Muziekonderwijs is van essentieel belang voor de ontwikkeling van kinderen van alle leeftijden. Ger Koopmans, gedeputeerde voor Cultuur in Limburg, zegt er het volgende over: "Met deze aanpak creeren we in Limburg optimale kansen voor de leerkracht en leerling om hun talenten te gebruiken en te ontwikkelen voor muziek. Daarmee leggen we een nieuw, sterker fundament voor muziek in Limburg. En dat verdient navolging op nationaal niveau."
Muziek als middel en als doel
Vertrouwen, samenwerking, zelfstandigheid, nieuwsgierigheid en reflectie. Allemaal belangrijke 21e-eeuwse vaardigheden die kinderen nodig hebben om een waardevolle bijdrage te leveren aan de maatschappij. En allemaal vaardigheden die bij het samen beleven van muziek op school spelenderwijs door kinderen opgepikt worden. Scholen geven aan hierbij ondersteuning nodig te hebben. Leerkrachten willen getraind worden zodat ze zich (weer) senang voelen om muziekles te geven. DOOR! verbindt vraag en aanbod. Passend bij de school en afgestemd op de muzikale omgeving.
Website met vraag en aanbod
Vanaf vandaag gaan de Limburgse Vroege Vogel-scholen volop inzetten op muziekonderwijs, binnen het Masterplan DOOR! Zij presenteerden zich, op basisschool de Stapsteen in Herten, aan elkaar en aan de buitenwereld. Met deze 15 muziekprojecten, geinitieerd vanuit het onderwijs en in samenwerking met het culturele veld (podia, muziekscholen, zzp-ers, muziekverenigingen) gaan we concreet aan de slag met muziek in de klas, waarbij deskundigheidsbevordering van de groepsleerkracht voorop staat. De ervaringen van de Vroege Vogels vormen op termijn de blauwdruk voor het hele onderwijs en culturele veld in Limburg.
Ook werd in Herten de website www.doormuziek.nl gepresenteerd. Op deze website worden leervragen verzameld en ervaringen gedeeld. Op de website zijn ook testimonials te vinden van prominente Limburgse muzikanten. Zoals van Heideroosje Marco Roelofs: "Een voetballer moet trainen en heeft goede begeleiding nodig om de top te bereiken. Datzelfde geldt voor een muzikant. Gedegen muziekonderwijs is daarom essentieel"
Wat is DOOR! precies?
DOOR! is een campagne van de Provincie Limburg die muziekonderwijs in beweging zet. Daarbij worden verbinding gemaakt vanaf de bron. MBO en HBO vakopleidingen, primair en voortgezet onderwijs, het lokale culturele veld, samen op weg naar meer muziek in de klas. Zo realiseren we samen met onze culturele omgeving optimale kansen voor leerkracht en leerling om hun talenten te gebruiken en te ontwikkelen. Kennisbevordering bij de leerkrachten is daarbij het belangrijkste thema. Dit doet DOOR! in volle samenwerking met het lokale en landelijke culturele en onderwijsveld. Met 15 muziekprojecten geinitieerd vanuit het onderwijs en in samenwerking met het culturele veld (podia, muziekscholen, zzp-ers, muziekverenigingen) gaan we concreet aan de slag met muziek in de klas, waarbij deskundigheidsbevordering van de groepsleerkracht voorop staat .