Vastgoed portefeuille stevige uitdaging voor Nationale Politie
Strategisch vastgoedmanagement essentieel om bezuinigingsdoelstelling te halen.
Het is de vraag in hoeverre de Nationale Politie de structurele besparing van Euro 76,5 miljoen per jaar (vanaf 2025) op vastgoed gaat realiseren. De Algemene Rekenkamer concludeert dat er te weinig zicht is op de huidige besparingen en op de kosten van het onderhoud van het vastgoed. Door het ontbreken van deze informatie bestaat het risico dat besluiten worden genomen met onbedoeld ongunstige financiele gevolgen.
Dit staat in het rapport 'Huisvesting Nationale politie' dat vandaag door de Algemene Rekenkamer is gepubliceerd. Het rapport maakt deel uit van een breder onderzoeksprogramma naar de manier waarop de rijksoverheid en de met het Rijk verbonden organen hun vastgoed beheren. Dit rapport is het tweede rapport in de reeks "Vastgoed in de publieke sector".
'Huisvesting Nationale Politie'
Door de vorming van de Nationale Politie staat de politie voor een grote huisvestingsoperatie. Het is van belang om het vastgoedmanagement op orde te brengen en geen snelle beslissingen te nemen met mogelijk ongunstige financiele gevolgen op de langere termijn.
In het rapport 'Huisvesting Nationale Politie' concludeert de Algemene Rekenkamer ook dat de Nationale Politie goede stappen heeft gezet in het ontwikkelen van het vastgoedmanagement zoals het formuleren van een vastgoedstrategie, een heldere verdeling van taken en bevoegdheden en de normen voor ruimtebeslag per werkplek. In het rapport komt ook een aantal onderdelen aan de orde die nog niet op orde zijn, terwijl de uitvoering wel gaat starten. De elementen die ontbreken zijn:
- Er is geen actueel beeld van de besparingen;
- Er is geen meerjareninvesteringsprogramma, en geen zicht op de kosten van onderhoud;
- Informatievoorziening over de kosten per pand is nog niet op orde;
- Expertise voor de afstoot van grote hoeveelheden panden ontbreekt.
Nationale politie en vastgoed
Op 1 januari 2013 ging de Nationale Politie van start. Een complexe reorganisatie; van 25 regionale korpsen, het korps landelijke politiediensten en de voorziening tot samenwerking Politie Nederland naar een korps met 10 regionale eenheden, een landelijke eenheid en het politiedienstencentrum. Een belangrijke doelstelling is de centralisatie van de bedrijfsvoering zodat de politie efficienter kan werken en haar maatschappelijke taak beter kan vervullen. Het bedrag dat de Nationale Politie van het kabinet vanaf 2019 per jaar moet bezuinigen is inmiddels opgelopen tot Euro 424 miljoen. Onderdeel daarvan is een besparing vanaf 2025 van Euro 76,5 miljoen per jaar op huisvesting.
Reactie Minister en nawoord Algemene Rekenkamer
De minister van Veiligheid en Justitie herkent zich in het beeld van de Algemene Rekenkamer. Hij onderschrijft de aanbevelingen van de Algemene Rekenkamer en ziet ze als ondersteuning om knelpunten op te lossen. De Rekenkamer vindt het positief dat de minister toezegt dat vastgoedadministratie te 'verrijken' met extra gegevens en de mogelijkheden tot samenwerking met het Rijksvastgoedbedrijf wil onderzoeken. De minister geeft aan dat hij een pas op de plaats heeft gemaakt en de afgelopen maanden prioriteit heeft gegeven aan een nadere uitwerking van de huisvestingsplannen. Hij maakt echter niet inzichtelijk wat de financiele gevolgen van de gewijzigde huisvestingsplannen zijn. Daardoor blijft het risico bestaan dat onomkeerbare beslissingen worden genomen met ongunstige financiele gevolgen. De Algemene Rekenkamer benadrukt dat een actueel financieel beeld nodig is voor een goede start van de uitvoering van de bezuinigingsoperatie.