Zuiderzeemuseum koopt De Branding 10.02.2009
10.02.2009
2008/12
Het Zuiderzeemuseum heeft de installatie De Branding van Zoro Feigl, op dit moment te zien in W139 in Amsterdam, gekocht. De installatie bestaat uit drie onderdelen en is voor het grootste deel samengesteld uit collectieonderdelen die Feigl eerder had geselecteerd uit de depots van het
Zuiderzeemuseum. Zo heeft hij van twee schepen een vuurtorenobject gemaakt, en een groot aantal kompassen uit de collectie verwerkt in een onderdeel van de installatie.
Door hergebruik van collectieonderdelen die anders nooit meer het depot zouden verlaten heeft Feigl die objecten een nieuwe lading gegeven. Het is redelijk uniek dat een museum zijn eigen objecten, in een nieuwe vorm terugkoopt. De nieuwe objecten zijn in de ogen van het museum een goede
verdieping van de geschiedenis en herkomst van het materiaal en zullen vanaf 5 juni 2008 voor een aanzienlijke periode in het museum te zien zijn.
Met de tentoonstelling De Branding in het Amsterdamse kunstenaarscollectief W139 heeft Zoro Feigl een Zuiderzeemuseum op locatie gecreeerd. De installatie van gebruiksvoorwerpen, kunstobjecten en machines uit de collectie van het Zuiderzeemuseum is een kunstwerk met een eigentijdse visie op
ambacht en water. Met deze tentoonstelling bevordert het Zuiderzeemuseum verder de mobiliteit van zijn collectie. De Branding is nog tot en met 4 mei 2008 te zien bij W139 in de Warmoesstraat 139 in Amsterdam.
Jubileummanifestatie
De tentoonstelling De Branding is een amuse op de jubileummanifestatie. Het Zuiderzeemuseum viert zijn zestigjarige jubileum met een uitgebreide manifestatie en illustreert hiermee de nieuwe koers van het museum.Het vernieuwde museum legt verbanden, zoekt de wereld op en toont Nederland in al
zijn facetten: kunst, cultuur, ontwerp, erfgoed, design en geschiedenis. Een groot aantalgerenommeerde kunstenaars,ontwerpers en gastconservatoren zet het jubileum luister bij met een tentoonstelling, installatie, kunstwerk of activiteit. Dit zijn onder meer Studio Job, Atelier van Lieshout,
Hugo Kaagman, Koninklijke Tichelaar, Dick Hauser, Martin Bril, Gross. Max. en Piet Oudolf.
De jubileummanifestatie is vanaf 5 juni 2008 in het museum, museumpark en natuurgebied van het Zuiderzeemuseum. Kijk voor het volledige jubileumprogramma op www.zuiderzeemuseum.nl/jubileum.
- De Branding
De Branding
Foto: Erik Hesmerg
download high res foto
Met het downloaden van dit hi res fotomateriaal gaat u akkoord met het vermelden van de credits; de naam van het project, de kunstenaar en de fotograaf.
BankGiroLoterij
* contact
* colofon
* disclaimer