Planmatige aanpak huisvesting onderwijs


Geschreven op: 08-07-2015 Gewijzigd op : 08-07-2015

2015-06-10 bouw bredeschool harmelen (7) website.jpg

Bredeschool Harmelen in aanbouw

Gemeente en schoolbesturen willen de huisvesting van de scholen in de gemeente Woerden de komende jaren samen aanpakken. Allereerst staan er forse investeringen op stapel: meer dan de helft van de schoolgebouwen is 30 tot 40 jaar oud.

Daarnaast staan er zo'n 25 lokalen leeg en dat aantal loopt de komende jaren, als we niks doen, nog op. Tenslotte is van belang dat sinds 1 januari van dit jaar de schoolbesturen verantwoordelijk zijn voor onderhoud, beheer en exploitatie en de gemeente voor nieuwbouw en uitbreiding. Dat
vraagt om een goed doordacht plan dat de kwaliteit van de huisvesting op lange termijn waarborgt en gezamenlijk zekerheid geeft over financiering en planning.

Wethouder Bob Duindam (onderwijs): "Er moet de komende jaren nogal wat gebeuren als het gaat om de huisvesting van scholen. Binnen de gemeente hebben we 28 schoolgebouwen voor het basisonderwijs en 6 voor het voortgezet onderwijs. Veel gebouwen zijn verouderd, maar ook past het aantal
leerlingen niet altijd meer bij de grootte van de school. Sommige wijken zijn sterk gegroeid, andere vergrijzen. Goede, passende huisvesting is van groot belang voor de kwaliteit van het onderwijs. Zowel gemeente als schoolbesturen moeten en willen daar dus in investeren, maar het gaat om veel
geld en vergt dus stevige afwegingen. Een daarvan is: hoe lang moet een school investeren in onderhoud en wanneer mag van de gemeente worden verwacht dat zij (vervangende) nieuwbouw gaat plegen? We gaan hierin op zoek naar de optimale balans. Op die manier kan er ook geld vrijkomen voor de
kwaliteit van het onderwijs zelf."

Aanpak

Om te kunnen vaststellen in welke volgorde de huisvesting de komende jaren kan worden aangepakt, zullen vooraf alle gebouwen op dezelfde manier worden beoordeeld op uitstraling, bouwkundige staat, veiligheid, binnenmilieu, exploitatie en onderwijskundige staat. Verder kent het plan van aanpak
drie scenario's voor de financiering die onderzocht gaan worden:

1. Doorgaan met de huidige gescheiden financiering van nieuwbouw/uitbreiding enerzijds en onderhoud/beheer/exploitatie anderzijds.
2. Het geld dat de gemeente krijgt van het Rijk voor nieuwbouw en uitbreiding ter beschikking stellen aan de individuele schoolbesturen.
3. Het vormen van een gezamenlijk fonds, waarin eigendom van de scholen, de middelen voor nieuwbouw/uitbreiding en onderhoud/exploitatie worden samengebracht. De toekomstige beheerder van het fonds is verantwoordelijk voor de optimale balans tussen onderhoud en vernieuwing en speelt de
middelen vrij die ten goede komen aan het onderwijs zelf.

Gemeente en schoolbesturen gaan het ambitieniveau en de financiele haalbaarheid van de drie scenario's onderzoeken. Dit moet tegen de zomer van 2016 zijn afgerond. Bij voldoende draagvlak kiezen zij daarna een van de drie scenario's en werken dit verder uit. Uiteindelijk zijn het de
gemeenteraad, de (gemeenschappelijke) medezeggenschapsraden en de raden van toezicht die het definitieve besluit nemen over het plan.