Ervaringen jongeren in zorg komen niet overeen met hun behoeftes


Ervaringen jongeren in zorg komen niet overeen met hun behoeftes

08 juli 2015

Communicatie tussen clienten en hulpverleners speelt een cruciale rol in de zorg. Maar de ervaringen van jongeren in de zorg voor jeugd komen op dat gebied vaak niet overeen met hun behoeftes. Dat heeft een negatief effect op de participatie van jongeren in het zorgproces en het verminderen
van hun problemen in het eerste behandeljaar. Bovendien zit de interactie tussen jongeren en hulpverleners veel complexer in elkaar dan wat daarover in handboeken voor hulpverleners wordt aangegeven.

Dat concludeert Margot Jager, promovenda van het Universitair Medisch Centrum Groningen. Jager onderzocht de rol van communicatie in het zorgproces onder adolescenten met gedragsmatige en emotionele problemen aan de hand van vragenlijsten en video-opnames. Zij verrichtte haar onderzoek binnen
de Academische Werkplaats Jeugd Noord-Nederland C4Youth.

In het onderzoek van Jager is nauw samengewerkt tussen het UMCG en de Faculteit der Letteren van de Rijksuniversiteit Groningen. Die samenwerking krijgt een vervolg in het nieuwe Kennisplatform Gezondheidscommunicatie, dat in september officieel van start gaat. Het nieuwe platform richt zich
op onderzoek naar communicatie tussen zorgprofessionals onderling en tussen zorgprofessionals en clienten.

Meer informatie

* Margot Jager , m.jager02[at]umcg.nl, tel.: 050 - 363 7869
* Debbie Jaarsma of Tom Koole (Kennisplatform Gezondheidscommunicatie, e-mail: gezondheidscommunicatie@rug.nl)

Het online videomagazine Unifocus belicht wekelijks onderwerpen die annex zijn met de Rijksuniversiteit Groningen, op het gebied van onderzoek (en samenleving), studentenleven, onderwijs, beleid en internationalisering.

[IMG]