OuderenOmbudsman helpt ouderen door gemeentelijke informatiebrij
Kan ik een traplift krijgen? Wanneer is het senioren zwemuurtje? Biedt mijn gemeente speciaal regionaal vervoer aan? Vragen, die bij veel ouderen leven, maar waarop ze de antwoorden op de gemeentelijke websites vaak lastig kunnen vinden omdat ze verdwalen in de brij aan regels en informatie. De OuderenOmbudsman schiet nu te hulp door per gemeente alle relevante informatie te bundelen op de website www.ouderenombudsman.nl/gemeenten. De eerste 100 gemeenten, waaronder Amsterdam en Den Haag, staan per vandaag online. Aan het einde van het jaar moet de informatie over alle 393 gemeenten van Nederland terug te vinden zijn op de website.
"We zijn heel blij dat we deze eerste slag nu hebben gemaakt", vertelt Sabine Lorsheijd van het Nationaal Ouderenfonds en projectleider van de campagne 'OuderenOmbudsman in uw gemeente'. "Bij ons komen veel telefoontjes binnen van ouderen, die bepaalde informatie gewoon niet kunnen vinden. Ze willen bijvoorbeeld weten of ze recht hebben op een persoonsgebonden budget of waar ze een gehandicaptenparkeerkaart kunnen aanvragen. Met dit soort vragen kunnen ze natuurlijk bij hun gemeente terecht, maar omdat de informatie vaak zo versnipperd op de website staat, lukt het niet om het te vinden."
Samenwerking gemeenten
De OuderenOmbudsman heeft daarom alle gemeenten in Nederland aangeschreven en gevraagd mee te werken aan het inzichtelijk krijgen van alle relevante informatie op het gebied van zorg en welzijn, wonen, geldzaken en werk. Een verzoek, waar veel gemeenten positief op reageerden. Op www.OuderenOmbudsman.nl/gemeenten zijn de meest gestelde vragen nu gebundeld en zo beantwoord dat het voor de oudere meteen duidelijk is bij welke instantie of loket hij of zij moet zijn. Hierbij is ook informatie van gemeentelijke welzijnsorganisaties meegenomen, zodat mensen weten aan activiteiten ze in hun gemeente kunnen deelnemen. Mist er toch nog informatie, dan kunnen mensen altijd terecht bij de OuderenOmbudsman via 0900-6080100 (lokaal tarief), zodat er alsnog kan worden doorverwezen naar de juiste instanties.
Eerste honderd gemeenten
De gemeenten, waarvan de informatie nu online staat op www.ouderenombudsman.nl/gemeenten zijn: Aalburg, Achtkarspelen, Alkmaar, Almelo, Alphen aan den Rijn, Amersfoort, Amsterdam, Beek, BEL combinatie (Blaricum, Eemnes, Laren NH), Bellingwedde, Best, Beuningen, Bladel, Bodegraven-Reeuwijk, Breda, Brielle, Bronckhorst, Brunssum, Coevorden, De Friese Meren, De Marne, De Ronde Venen, Den Haag, Diemen, Drimmelen, Dronten, Enschede, Geldermalsen, Geldrop-Mierlo, Gemert-Bakel, Goeree-Overflakkee, Goes, Goirle, Gouda, Haarlemmerliede en Spaarnwoude, Halderberge, Hardenberg, Harlingen, Hellevoetsluis, Hengelo, Hillegom, Hof van Twente, Hoogeveen, Hoorn, Huizen, IJsselstein, Katwijk, Koggenland, Landgraaf, Leiden, Leiderdorp, Lelystad, Lisse, Maassluis, Meerssen, Middelburg, Midden-Drenthe, Moerdijk, Neder-Betuwe, Nieuwkoop, Nijmegen, Noordwijkerhout, Nunspeet, Nuth, Oisterwijk, Oldambt, Overbetuwe, Papendrecht, Reimerswaal, Rhenen, Rijswijk, Roerdalen, Schinnen, Schouwen-Duiveland, Simpelveld, Smallingerland, Soest, Sudwest-Fryslan, Teylingen, Tytsjerksteradiel, Uden, Uithoorn, Veere, Vlagtwedde, Voerendaal, Voorschoten en Wassenaar, Waalre, Weert, West Maas en Waal, Wijdemeren, Woudrichem, Zaltbommel, Zederik, Zeewolde, Zoeterwoude, Zuidplas, Zutphen.
De OuderenOmbudsman helpt
Mensen worden ouder en blijven langer vitaal. Zij nemen ook na hun pensioen actief deel aan de samenleving en dragen bij aan de sociale kwaliteit van gemeenten. Daarnaast zijn er natuurlijk ook ouderen die zorg en aandacht nodig hebben. Voor veel ouderen brengt leeftijd een vorm van afhankelijkheid met zich mee. Ze kunnen te maken krijgen met onrecht, leeftijdsdiscriminatie, behoefte aan zorg, mishandeling, financiele vragen en andere problemen. Door de veelheid aan regelgeving en instanties weten veel ouderen, hun familie en/of vrijwilligers echter niet goed waar ze recht op hebben en waar ze terecht kunnen met klachten en voor hulp.
De Ouderen Ombudsman helpt hierbij , geeft advies of verwijst door naar de juiste instanties. Ook inventariseert de OuderenOmbudsman zorgen, klachten en ervaringen van ouderen en verzamelt op landelijk niveau de knelpunten. Gemeenten en het Nationaal Ouderenfonds krijgen zo meer inzicht in zorgen, klachten, misstanden en maatschappelijke signalen en kunnen hier op anticiperen.
App
De OuderenOmbudman beschikt ook over een app. Deze is zowel voor Apple als Android gratis te downloaden.