Nieuwe hoofdredacteur OneWorld
3 juli 2015
Nieuwe hoofdredacteur OneWorld
Hans Ariëns draagt stokje over aan Lonneke van Genugten
Hans Ariëns stopt per 1 augustus als hoofdredacteur van OneWorld. Dat maakt hij bekend in het redactioneel van de vandaag verschenen editie. Hij wil graag meer tijd besteden aan de journalistieke inhoud en de weg vrijmaken voor de aanstormende jeugd, in de persoon van adjunct Lonneke van Genugten. “Lonneke is oneindig veel hipper dan ik, heeft veel beter voeling met de jonge doelgroep, en heeft bovendien geen hekel aan vergaderen”, schrijft hij in een mail aan de OneWorld-freelancers. OneWorld, het journalistieke platform over mondiaal denken en duurzaam doen, wil zich onderscheiden met eigenzinnige buitenland- en onderzoeksjournalistiek en de lezer meenemen op de eigen zoektocht naar een duurzame levensstijl.
Zomernummer over constructieve journalistiek
Het juli/augustusnummer bevat onder meer een essay over ‘constructive journalism’, een nieuwe trend in de internationale journalistiek waarbij niet alleen naar het probleem maar ook naar de oplossing van maatschappelijke vraagstukken wordt gezocht. De term werd vijf jaar geleden gemunt door de Deense journalist Cathrine Gyldensted en sindsdien heeft ze in gezaghebbende media als The New York Times en The Guardian school gemaakt. In Nederland verwierf De Correspondent er bekendheid mee. OneWorld, schrijft Lonneke van Genugten, was al ‘constructief’ avant-la-lettre.
Met spraakmakende verhalen en duurzaam leven-tips
In eerdere nummers zorgde de combinatie van dataresearch en onderzoeksjournalistiek voor spraakmakende verhalen. Zo volgden de OneWorld-onderzoeksjournalisten de route die Eritrese vluchtelingen op weg naar Europa afleggen en openbaarden ze dat aanhangers van het Eritrese regime werkzaam zijn als tolken voor de IND. Met deze productie, online uitgebracht, won OneWorld-journaliste Sanne Terlingen de Prijs voor Beste Internetjournalistiek, categorie Onderzoek.
Behalve ‘harde’, vaak op dataresearch gebaseerde onderzoeksjournalistiek bevat OneWorld Magazine ook verhalen die de lezer op weg helpen richting een duurzame levensstijl: over de herkomst van producten en voedsel, van tilapia tot nagellak. En over de worsteling van de eigen redacteuren met elektrisch rijden, duurzaam trouwen, het wassen van luiers, en duurzaam tuinieren en schoonmaken.
OneWorld, Be Part of Us
OneWorld Magazine heeft een goedbezochte website oneworld.nl (140.000 unieke bezoekers per maand) met een unieke vacaturebank. Het brengt ook eigen events, onder meer samen met de koepel van voedselinitiatieven FoodGuerilla. Het ministerie van Buitenlandse Zaken geeft nog een (aflopende) subsidie tot 2017. In die periode moet het op eigen benen gaan staan. In april sloot OneWorld een crowdfundingcampagne af die ruim 50.000 euro opleverde. De campagne ‘OneWorld, Be Part of Us’ roept de huidige 120.000 abonnees een betaald abonnement te nemen en werft nieuwe abonnees. Per 1 oktober stopt het gratis abonnement, behalve voor de 10.000 abonnees onder de 25 jaar.
einde persbericht