Geloofsgesprek Mgr. Van den Hende over het Laurentiusjaar (Uitzendin..
Geloofsgesprek Mgr. Van den Hende over het Laurentiusjaar (Uitzending gemist) 6-7-2015
Opnames tijdens de inleiding van de bisschop op de parochiedag 2015.
(Foto: P. van Mulken)
`De liefde die we als christenen tonen in woorden en daden, is geworteld in de liefde van Christus'
"De liefde die we in de eucharistie ontvangen mogen we uitdragen in de diaconie." Dit zei Mgr. Van den Hende op zondag 5 juli in het Geloofsgesprek. De bisschop sprak op tv met Leo Fijen over het Laurentiusjaar dat het bisdom Rotterdam houdt. De opnames werden gemaakt tijdens de diocesane
parochiedag, die eerder dit jaar plaatsvond in Den Haag.
Het Geloofsgesprek op tv combineert beelden van de parochiedag met een interview met de bisschop. In het interview spreekt de bisschop over de heilige Laurentius en het Laurentiusjaar. De bisschop hield tijdens de parochiedag een inleiding over de betekenis van Laurentius voor de Kerk van
Rotterdam. In zijn leven komen geloof en daden van liefde bijeen. Voor Laurentius is geloven in de Heer en zorgen voor de naaste een opdracht.
Laurentius is de patroonheilige van het bisdom, Toen het bisdom in 1956 werd opgericht kreeg het de patroon die al met de stad Rotterdam verbonden was. Het Laurentiusjaar (15 november 2015 - 2 februari 2016) is een voorbereiding op het 60-jarig jubileum dat het bisdom volgend jaar viert.
* Bekijk het Geloofsgesprek via de website van omroep RKK. Of lees verder hieronder.
Geloofsgesprek Mgr. Van den Hende
Bisschop, wat spreekt u aan in Laurentius?
"Het mooie van Laurentius is dat hij als diaken in Rome een groot geloof heeft in Christus en tegelijkertijd een grote bekommernis om de armen en de kleinen. Laurentius houdt het geloof en daden van liefde bij elkaar. Als je bedenkt dat wij als bisdom een Jaar van het Geloof mochten vieren
tegelijk met de Wereldkerk en vervolgens een periode met aandacht voor Daden van Liefde, dan kun je zeggen dat in het Laurentiusjaar, zoals in het leven van Laurentius, geloof en daden van liefde bij elkaar komen als een opdracht."
U bent een bisschop die het belangrijk vindt dat je vanuit die verbondenheid met Christus iets doet in de samenleving en voor je geloof uitkomt. Is dat ook een reden dat u blij bent met die figuur van Laurentius, als een icoon die laat zien: zo kunnen we het doen?
"In de tijd van Laurentius was Rome niet zoals nu een katholieke stad. En er was een keizer die niet veel van christenen moest hebben, keizer Valerianus. Laurentius was de belangrijkste van zeven diakens in de stad. Naast dat christenen in het geheim bij elkaar kwam om te bidden en de
eucharistie te vieren, was er bekommernis om de armen in de stad. In het boek Handelingen 6 staat, dat de apostelen naast het dienstwerk van het Woord diakens nodig hadden om het dienstwerk van de tafels te vervullen, voor de ondersteuning van de armen. In de zorg voor de armen waren de
christenen heel actief, ook als verkondiging die daarin duidelijk naar voren kwam. Het is prachtig, dat in Handelingen staat dat anderen zich verbazen over de liefde die de christenen lieten zien."
"Christus is de Zoon van God die de liefde van God verkondigt niet alleen in woorden, maar ook in daden. En als Hij spreekt over zijn missie, zegt Hij: de Mensenzoon is gekomen om te dienen (Marcus 10, 45). En Hij wast de voeten van de leerlingen en zegt: dit voorbeeld heb Ik jullie gegeven,
dit moeten jullie ook doen (Johannes 13, 15). De Heer brengt in eigen persoon liefde in woord en daad."
"En we zien ook dat die liefde van de Heer offers vraagt, en zelf het grootste offer van het sterven aan het kruis. Dan is het belangrijk dat we de liefde, die we als christenen in Jezus' naam tonen in woorden en daden, geworteld zien in de liefde van Christus. Ook als er dus tegenslag is, als
er offers gevraagd worden en zelfs het offer van je leven zoals bij de heilige Laurentius, zien we dat dat de weg is die volgehouden liefde soms vraagt. En die weg heeft ook betekenis, omdat die liefde met de Heer aan het kruis niet stopt, want de Heer verrijst en zo is de weg van liefde ook
een weg ten leven, zelfs als je je leven daarvoor moet laten."
U zegt je mag liturgie en diaconie niet los van elkaar zien?
"Paus Benedictus XVI heeft dat in zijn brief bij het Jaar van het Geloof ook gezegd. Geloof en liefde hebben elkaar nodig. Vanuit het geloof kijk je met de ogen van Christus naar de noden en kom je tot liefde. En als de liefde zwaar is en niet de vruchten brengt die je wil, mag je toch zeggen:
de Heer draagt het en steunt ons daarin. Het is belangrijk dat de liefde verbonden is met het levensoffer van Christus."
"Ik denk dat het belangrijk is, dat de viering van de eucharistie, waarin we -nogmaals met de woorden van paus Benedictus- mogen ervaren en ondervinden hoezeer de Heer van ons houdt, vraagt dat we die liefde ook aan anderen overdragen. De liefde die we in de eucharistie ontvangen mogen we
uitdragen in de diaconie. In die zin is geloof en de viering van de eucharistie pas volledig als het zich uit in werken van liefde, dus beschikbaar is voor de naaste in nood."
En is dat juist belangrijk voor de Kerk in de Randstad?
"Elk bisdom bevindt zich in de wereld waar mensen noden hebben, soms schrijnende noden. In ons bisdom zijn veel mensen aanwezig, groepen met nood, ook mensen die vluchteling zijn. Er zijn vele talen en culturen. En dat betekent dat in een provincie als Zuid-Holland, waar het bisdom
territoriaal min of meer mee samenvalt, die liefde en die uitgestoken hand niet mogen ontbreken."
Laurentius was van Spaanse komaf, herinner ik mij. Dat is van betekenis?
"We hebben op de parochiedag stilgestaan bij de persoon van Laurentius en een van de belangrijke aspecten is, dat hij als migrant uit Spanje zijn geloof beschikbaar stelt in de Kerk in Rome. Dus hij is voor iemand die hier komt wonen, katholiek of christen is en zijn weg zoekt, een prachtig
model voor iemand die vanuit den vreemde, gesterkt door de persoon van Christus op een nieuwe plek in een nieuwe omgeving komt tot daden van liefde en zijn geloof laat spreken samen met zijn medegelovigen."
Wat gaat er gebeuren in het Laurentiusjaar?
"We zijn het jaar begonnen op 15 november 2015 toen we een priester mochten wijden en drie diakens. Dat was zo'n belangrijk moment voor het bisdom, dat het een mooi moment was om het Laurentiusjaar te beginnen. En het jaar loopt door tot de oprichtingsdag, 2 februari 2016. Wat belangrijk is in
dit jaar, is dat we de persoon van Laurentius centraal stellen, zijn getuigenis, zijn leven en zijn voorbeeld. Zodat we zelf doordrongen zijn van het belang om geloof en liefde samen te houden, als opmaat tot het jubileum van het bisdom."
Voelt u zich thuis in het bisdom? Bent u gelukkig?
"Je moet mijn leven niet overdrijven. Ik ben geen migrant en ook geen heilige, zoals Laurentius. Maar ik denk wel dat we in ons bisdom de belangrijke elementen van de Kerk aantreffen, die je ook elders aantreft, en dat is een goed fundament om in nieuwe omstandigheden en met nieuwe mensen op
te bouwen en samen op te trekken in geloof. Ik ben gelukkig hier, omdat ik denk dat we kunnen doen wat de Heer van ons vraagt en het samen mogen doen met Hem. Geluk ligt in de verbondenheid met de levende Heer, en dat het zich mag uiten in vruchten, en in het samen met anderen instrument mogen
zijn van de Heer."
"Geluk is dus dat je mag doen wat de Heer van je vraagt en dat het vruchten mag voortbrengen in de gemeenschappelijkheid van de Kerk. Geluk is niet maakbaar, maar je moet je er wel voor inzetten. En mijn geluk is niet is afhankelijk van mij, maar van de Heer en van de mensen om je heen. Want
als je als gemeenschap van de Kerk in Christus' naam wil leven, heb je elkaar nodig en ook de Heer. Bij Laurentius zie je die verbondenheid met Christus, en ook de verbondenheid met zijn bisschop want als die wordt gearresteerd, zegt hij: vader wat moet ik zonder u? Laurentius is verbonden ook
met de mensen die samen met hem voor de keizer staan en waarover hij zegt: zie hier de schatten van de Kerk."