Wakker Dier gaat door met tv-campagne tegen Aldi


Wakker Dier gaat door met tv-campagne tegen Aldi

6 jul 2015

Aldi gaat door met de plofkip, dus gaat Wakker Dier door met haar campagne tegen de Aldi. Vanaf vandaag is de tv-spot tegen de supermarkt opnieuw te zien op Nederland 1, 2 en 3. Dezelfde spot werd eerder in februari en maart uitgezonden. Wakker Dier spreekt Aldi aan omdat zij met het welzijn
van kippen ver achter loopt op andere supermarkten. Alle andere grote supermarkten vervangen namelijk komend jaar de plofkip door een iets betere kip. Maar Aldi heeft hiervoor nog geen concrete plannen.

De tv-spot is vanaf vandaag te zien op Nederland 1, 2 & 3. Bekijk de commercial.

De kip van Aldi

De Aldi heeft aangegeven stapsgewijs over te willen stappen van plofkip naar scharrelkip, maar de supermarkt zegt niet hoe lang dat proces gaat duren. Daarmee geeft Aldi niet concreet aan wanneer de verkoop van plofkip stopt, terwijl andere supermarkten dat wel hebben gedaan. Voor Wakker Dier
reden om campagne te blijven voeren tegen plofkip bij de Aldi.

Aldi verkoopt naast de plofkip ook kip met een welzijnskeurmerk. Zo verkoopt Aldi filet en braadlapjes van scharrelkip en - zo liet zij weten - wordt deze zomer het scharrelkipassortiment verder uitgebreid. Ook zal de super deze zomer starten met de verkoop van biologische kipfilet. Hiermee
sluit de Aldi eindelijk aan bij andere supermarkten: de meesten bieden al jaren biologische kip aan.

De kip van andere supermarkten

Bijna alle grote supermarkten in Nederland vervangen dit jaar de plofkip door een iets betere kip, de Kip van Morgen, of zoals wij het noemen, de flopkip. De flopkip leeft een paar dagen langer dan de plofkip, krijgt een smartphone meer aan ruimte en een handje stro. Supermarkten Albert Heijn,
Dirk, Dekamarkt, Jan Linders, Plus, Emte, Lidl, Deen, Spar en COOP willen op korte termijn de plofkip vervangen door flopkip.

Supermarkten Jumbo, MCD en Boon's markt ondernemen als enige echt actie en vervangen de plofkip door een kip die qua welzijn dichter tegen de Beter Leven kip aanzit dan de flopkip. Jumbo noemt deze kip als eerste als 'Nieuwe Standaardkip'. Bij MCD en Boon's Markt heet de kip `Betere Kip'.

De plofkipcampagne

Sinds de start van de campagne zijn er al veel A-merken, cateraars en ziekenhuizen overgestapt op kip met minimaal een ster van het Beter Leven Kenmerk van de Dierenbescherming. Ook consumenten kiezen steeds vaker voor kip met een welzijnskeurmerk. Wakker Dier zet de campagne voort, totdat de
plofkip uit alle supermarktschappen is verdwenen. Wakker Dier richt zich daarbij ook op reclame voor de plofkip: supermarkten Jumbo, Dirk en Dekamarkt zijn hier al mee gestopt. Plus zal vanaf augustus de plofkip uit de reclamefolder weren.
<<