Aannemer Max Bögl gaat onderdoorgangen bouwen voor toekomstig station Werpsterhoeke
Aannemer Max Boegl gaat de onderdoorgangen voor het toekomstige station Werpsterhoeke bouwen. Beide onderdoorgangen kunnen eind 2016 in gebruik genomen worden. In september worden omwonenden en andere belanghebbenden geinformeerd over de planning van de werkzaamheden.
Er is de afgelopen periode al het een en ander gedaan aan voorbereiding voor de bouw van de onderdoorgangen. Bomen zijn gekapt, kabels en leidingen verlegd en de Bredyk is inmiddels omgelegd om ruimte te creeren voor beide onderdoorgangen.
In het weekend van 3 oktober is een periode van 52 uur gepland dat er geen treinen rijden. De aannemer maakt dan de eerste grote stap in de realisatie van de onderdoorgangen.
Onderdoorgangen
De aanleg van de onderdoorgangen voor voetgangers/fietsers en voor gemotoriseerd verkeer start na de zomer. De aanleg van de onderdoorgangen verbetert de veiligheid. Het (fiets)verkeer op de overwegen Nije Werpsterdyk en Barra Hus neemt dan af. De overweg Nije Werpsterdyk wordt zelfs overbodig en kan worden afgesloten. Straks zorgen beide onderdoorgangen voor de goede ontsluiting met het toekomstige station Werpsterhoeke. De onderdoorgang voor voetgangers/fietsers wordt dan uitgebreid met trappen en liften die toegang geven tot de perrons.
De onderdoorgangen en het station maken deel uit van de gebiedsontwikkeling Leeuwarden Zuidwest. Het project wordt in fases uitgevoerd. In fase 1 worden beide onderdoorgangen gerealiseerd. In fase 2 volgt het station. Wanneer fase 2 start is afhankelijk van de ontwikkelingen van Nieuw Stroomland en De Zuidlanden.
Meer treinen tussen Leeuwarden en Zwolle
Er komen stapsgewijs meer treinen tussen Leeuwarden en Zwolle. Op dit moment rijden er gedurende de hele dag 3 treinen per uur tussen Leeuwarden en Zwolle/Meppel. Vanaf de dienstregeling in 2017 gaan er op dit traject 4 treinen per uur rijden. Dan worden het 2 Intercity's tussen Leeuwarden en de Randstad en 2 Sprinters tussen Leeuwarden en Meppel. Vanaf 2021, wanneer de maatregelen bij Zwolle-Herfte zijn gerealiseerd, rijden deze Sprinters door naar Zwolle. Voor de intensivering van het treinverkeer is het nodig om maatregelen te nemen in het kader van de spoorveiligheid. De onderdoorgangen bij Werpsterhoeke leveren hier een bijdrage aan. Daarnaast zijn er nog meer maatregelen nodig. Lees meer over deze maatregelen >>