Contourmarkering voor alle vrachtwagens redt levens en bespaart kosten
Bijna 500 ongevallen minder en lagere maatschappelijke kosten
Dinsdag, 12 mei 2015 - Politiek-maatschappelijk Nederland wil het aantal verkeersslachtoffers terugdringen. Bij veel verkeersongevallen zijn vrachtwagens betrokken. Een invoering van retro-reflecterende contourmarkering op alle bestaande vrachtwagens kan jaarlijks bijna 500 ongevallen, 16 ernstige gewonden en 3 verkeersdoden voorkomen. Dit blijkt uit recent onderzoek door de Nederlandse Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid. Ook de praktijk in Italie toont dit aan. Momenteel geldt deze verplichting alleen voor vrachtwagen en opleggers geregistreerd voor juli 2011. 3M adviseert daarom een 'retrofit' voor alle bestaande vrachtwagens en opleggers. Voor meer veiligheid en minder ongevallen op de Nederlandse wegen.
Vrachtwagens & Verkeersongevallen in Nederland: de cijfers
Elk jaar kent het Nederlandse verkeer nog altijd veel ernstige gewonden (2012: 19.200) en doden (2012: 650, 2013: 570). (Footnote 1) Nederland heeft als doel voor 2020: minder dan 500 dodelijke verkeersslachtoffers en maximaal 10.900 ernstige verkeersgewonden. Uit cijfers blijkt dat er in 2011 72 doden vielen door een ongeval met een of meerdere vrachtauto's (bakwagens, trekkers, opleggers en aanhangers).(Footnote 2) Deze ongevallen veroorzaken 15% van alle verkeersdoden (Zie Tabel I, Bijlage). 23% van deze verkeersongevallen vindt 's nachts plaats.
Contourmarkering: betere zichtbaarheid, minder ongevallen
3M retro-reflecterende contourmarkering op vrachtwagens en opleggers zorgt voor een betere zichtbaarheid. Hierdoor kan de weggebruiker de snelheid van en afstand tot die vrachtwagens en opleggers sneller en beter inschatten. Dit verkleint de kans op ongevallen.
Niet verplicht, groter risico
Op basis van EU-richtlijn 2007/35/EG moeten vanaf 10 juli 2011 alle nieuw ingeschreven vrachtwagens (N2 vanaf 7,5 ton en alle N3) en opleggers (O3 en O4) voorzien zijn van retro- reflecterende contourmarkeringen. Voor vrachtwagens en opleggers ingeschreven voor juli 2011 geldt die verplichting niet. In Nederland zijn ruim 345.000 vrachtwagens en aanhangers van voor 2011 niet voorzien van contourmarkeringen. Deze voertuigen zijn slechter zichtbaar en vormen een groter risico op betrokkenheid bij een verkeersongeval.
Italie: retro-reflecterende contourmarkering zeer effectief
In drie EU-lidstaten - Italie, Roemenie en Slowakije - is retroreflecterende contourmarkering voor bestaande voertuigen en aanhangwagens al wettelijk verplicht. Onderzoek in Italie door de Europese Commissie toonde de effectiviteit van deze maatregel aan: 36% minder ongevallen 's nachts. In andere EU-lidstaten bedroeg die daling slechts 18%.(Footnote 3) (Zie Tabel II, Bijlage). Gelijkwaardige onderzoeken tonen aan dat het percentage verkeersdoden, waarbij vrachtwagens een zijwaartse draai maken, op Nederlandse wegen vele malen hoger ligt (17,7%) dan in Italie (0,6%). (Zie Tabel III, Bijlage)
Onderzoek: grote impact bij markering alle Nederlandse vrachtwagens
In januari 2015 heeft de Nederlandse Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (Footnote 4) het effect van het aanbrengen van retroreflecterende contourmarkering op bestaande vrachtwagens en aanhangers onderzocht. De uitkomst: per jaar kunnen in Nederland 3 verkeersdoden, 16 ernstig gewonden en 481 ongevallen voorkomen worden.
Er is ook sociaaleconomisch voordeel. Als alle ruim 345.000 voertuigen voorzien worden van ECE104 retro-reflecterende contourmarkeringen (Footnote 5), dan zou de kosten-batenverhouding tussen de 1,1 en 2,1 liggen. Concreet: een investering van Euro 16 miljoen tot maximaal Euro 31 miljoen in het bestaande wagenpark, levert een voordeel op van Euro 35 miljoen. Deze hoge kosten-batenverhouding duidt op een meer substantiele impact vergeleken met een analyse van 50 nieuwe veiligheidsmaatregelen voor voertuigen.(Footnote 6) Het effect is dus groot wat betreft maatschappelijke kosten.
Advies 3M: alle vrachtwagens en opleggers retro-reflecterende contourmarkering
Nederland wil het aantal verkeersslachtoffers terugdringen naar minder dan 500 dodelijke slachtoffers en maximaal 10.900 ernstige verkeersgewonden. In lijn met dit doel en gezien de uitkomsten van het onderzoek en de praktijk in Italie adviseert 3M: EU-wetgeving, die het aanbrengen van retro-reflecterende contourmarkering op vrachtwagens en opleggers ingeschreven voor juli 2011 verplicht. Deze concrete maatregel zal helpen om binnen Nederland en heel Europa de verkeersveiligheid te verbeteren en het aantal verkeersongevallen te verminderen
Meer 3M verkeersveiligheidsoplossingen
3M Verkeersveiligheid (Traffic Safety Systems) werkt continu aan het verbeteren van de veiligheid op de Nederlandse wegen. 3M biedt een uitgebreid assortiment verkeersveiligheidsproducten op het gebied van wegmarkering en contourmarkering. Informatie: 3M Verkoopbinnendienst, tel. (015) 782 24 31 of e-mail cs_displaygraphics.nl@mmm.com of kijk op internet: www.3M.nl/verkeersveiligheid.
Over 3M
Bij 3M wordt wetenschap toegepast om het leven dagelijks te verbeteren. Met $ 32 miljard omzet, werken onze 90.000 medewerkers wereldwijd samen met klanten en met elkaar. Ontdek meer over de creatieve oplossingen van 3M op 3M.nl en 3M.com/newsroom of 3Mnederland op Facebook en Twitter.
Bronnen
1. ETSC, Road Safety PIN Flash 8.
2. ETSC, Road Safety PIN Flash 24, Bijlagen
3.Europese Commissie, DaCoTA, Traffic Safety Basic Facts for HGV and Buses (Essentiele Gegevens Verkeersveiligheid voor Vrachtwagens en Bussen): 2012, 2011, 2010, 2007, 2006. www.ec.europa.eu
4. SWOV-rapport R-2015-2: Invoering van contourmarkering voor het bestaande vrachtwagenpark. www.swov.nl
5. UNECE Reglement nr. 104 met uniforme eisen betreffende de goedkeuring van retroreflecterende markeringen voor voertuigen van categorie m, n en o. 25 maart 2010.
6. Samenvatting Stakeholder Meetings 27 en 28 oktober, 2014 www.trl.co.uk en www.ec.europa.eu
Tabel 1: CARE Database / EC, Data van 2009 voor EE, NI, NL and SE uit Dacota, Traffic Safety Basic Facts 2012, Heavy goods vehicles. www.ec.europa.eu
Tabel 2: EC Road Safety Statistics for HGV (ERSO) 2006-2007-2010-2011: 's nachts: 20 uur tot 8 uur. www.ec.europa.eu/transport. Daling van het aantal verkeersdoden 's nachts - volledige toepassing van ECE104 reflecterende contourmarkeringen in 2006 in Italie.
Tabel 3: ETSC, Road Safety PIN Flash 24, Bijlagen. Percentage van verkeersdoden waarbij een vrachtwagen een zijwaartse draai maakte. Gemiddelde van laatste 3 jaar.
Meer informatie of beeldmateriaal?
Bijlagen
Klik hier om alle afbeeldingen te bekijken.