Winnaar Employager 1.0 ontwerpwedstrijd: ALL INCLUSIVE
Publicatiedatum: 03 juli 2015
03 juli 2015 Winnaar Employager 1.0 ontwerpwedstrijd is ALL INCLUSIVE van Martine Baadenhuijsen.
Een ervaringstraining die de mindset verandert bij werkgevers en toekomstige collega's van mensen met een beperking. Met dat idee, getiteld ALL INCLUSIVE, heeft Martine Baadenhuijsen Employager 1.0 gewonnen. De gemeente Eindhoven nam het initatief voor deze ontwerpwedstrijd. Met de bedoeling
om de beste ideeen te verzamelen om mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt aan een baan te helpen.
Tijdens de finale op 1 juli jl. brachten de 5 gekozen finalisten hun pitch voor de Employager 1.0 ontwerpwedstrijd live voor publiek en jury. De 5 concepten om te komen tot verkleining van afstand naar de arbeidsmarkt waren zeer divers. Juryvoorzitter Depla gaf namens de jury aan alle
finalisten feedback over hoe koppelingen gemaakt kunnen worden voor de toekomst van hun concepten. In sommige gevallen ging dat al gepaard met een concrete uitnodiging.
Mindset
Uiteindelijk koos de jury, onder voorzitterschap van Staf Depla (Wethouder Economie, Werk en Inkomen bij de gemeente Eindhoven) voor het ALL INCLUSIVE concept van Martine Baadenhuijsen uit Utrecht. De reden voor die keuze is dat de ervaringstraining die Baadenhuijsen heeft bedacht, de mindset
verandert bij werkgevers en toekomstige collega's van mensen met een beperking. Met haar mediation achtergrond opent ze via deze ervaringstraining het gesprek en daagt ze uit om aannames onder de loep te nemen. Met haar idee wint Baadenhuijsen 5000 euro en heeft ze zicht op nog eens 5000 euro,
op basis van een solide plan van aanpak. "In de komende maanden ga ik met het team van Red Bluejay aan de slag om de tips van de jury te verwerken in de uitrol van de ALL INCLUSIVE. Het doel is om eind van het jaar live te kunnen gaan", aldus Baadenhuijsen.
Alle vijf finalisten wonnen overigens met hun finaleplek al 2000 euro en een maand tijd en coaching van Red Bluejay om de ideeen nog verder te verfijnen voor hun presentatie tijdens de finale.
Co-creatie
Voor de deelnemers die niet geselecteerd waren voor een finaleplek, was er een mogelijkheid om een elevatorpitch te doen van 2 minuten. Dit bood aan allen de kans verbindingen te leggen rondom het centrale thema: "de inclusieve arbeidsmarkt". Naar goed Eindhovens gebruik kon er vervolgens
gekeken worden naar mogelijkheden tot co-creatie.
De gehele organisatie van de Employager 1.0 ontwerpwedstrijd was in handen van Stichting Red Bluejay. De wedstrijd werd zowel in het Nederlands als in het Engels georganiseerd. Het initiatief van de wedstrijd kwam vanuit Gemeente Eindhoven. Uiteindelijk werd de wedstrijd landelijk opgemerkt,
getuige het feit dat de finalisten uit Assen, Gouda, De Bilt, Utrecht en Eindhoven kwamen.
Meer informatie
Wat betekent Employager? Employager is een `voyage to employ(ment)'; een `reis naar werk(geven)'. In het geval van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt zullen zowel de toekomstige werknemer als de werkgever moeten bewegen. De ontwerpers kunnen hierin de bemiddelaar zijn door slimme en
praktische oplossingen te bedenken om de afstand te overbruggen. Kijk ook op: http://www.employager.nl/
Tijdslijn:
27 mei 2015 Aankondiging 5 finalisten
1 juli 2015 FINALE
t/m medio september Uitwerking van ALL INCLUSIVE tot een totaalconcept voor soft-launch
Als het ergens kan, dan hier in Eindhoven
In de regio Eindhoven zijn alle ingredienten aanwezig om nieuwe oplossingen te kunnen bedenken: kennis, technologie en creativiteit. Die innovatiekracht willen we niet alleen inzetten om slimme en duurzame producten te maken. We willen die ook gebruiken om meer mensen productief mee te laten
doen. Als het ergens kan, dan is dat is deze regio. Minstens zo belangrijk is de toegang tot de doelgroepen waar de ontwerpwedstrijd voor bedoeld is. Door de kruisbestuiving van deze ingredienten met de werkgevers en werknemers, die samen al lange tijd op weg zijn, creeert Eindhoven zo een
degelijke, gezonde basis voor nieuwe ontwikkelingen. Stichting Red Bluejay is vanwege de kennis en ervaring in zowel de menselijke factor als in innovatietrajecten aangesteld als organisator om al deze factoren actief te betrekken in de ontwerpwedstrijd.
Over Stichting Red Bluejay
De Red Bluejay Stichting is een spin-off van het Holst Centre in Eindhoven, waar veel van de concepten van de Stichting hun oorsprong kennen. Red Bluejay ondersteunt regio's, organisaties en opleidingen met kennis en instrumenten over open innovatie en co-creatie. Red Bluejay richt zich met
name op de menselijke factor in innovatietrajecten. De doelstelling van de stichting is: het genereren van nieuwe ideeen en het uitwisselen van kennis om nieuwe banen te kunnen creeren.