Drie Prometheus-auteurs op de Longlist Libris Geschiedenis Prijs 2015


Drie Prometheus-auteurs op de Longlist Libris Geschiedenis Prijs 2015

Munninghof - De stamhouderReeser - Desi BouterseWoud De nieuwe mensVandaag is de longlist van de Libris Geschiedenis Prijs 2015 bekend gemaakt. Van de tien titels behoren er drie tot Prometheus. Alexander Muenninghoff werd genomineerd met zijn boek De stamhouder, Pepijn Reeser met Desi
Bouterse en Auke van der Woud met De nieuwe mens.

De Libris Geschiedenis Prijs wordt uitgereikt aan historische boeken die een algemeen publiek aanspreken. Het boek moet een oorspronkelijk onderwerp hebben, prettig leesbaar zijn en op gedegen historisch onderzoek stoelen. De winnaar van de prijs ontvangt een geldbedrag van 20.000 euro. Zondag
25 oktober wordt bekend gemaakt wie dat is tijdens een live-uitzending van het radioprogramma OVT.

Over de Stamhouder:

Ik ben geboren op 13 april 1944 in Posen, een oude Poolse stad die eeuwenlang Poznan werd genoemd. Maar toen ik er geboren werd, te midden van bombardementen die het einde der tijden leken aan te kondigen, was dit Posen een Duitse stad vanwaaruit Hitler-Duitsland zijn Heerestruppen naar de
Sovjet-Unie had gestuurd en die nu de verminkten, de gewonden, de doden en een onafzienbare stoet vluchtelingen terugkreeg.

Mijn familie had deel aan dat drama. Over hen gaat dit boek. En over de gevolgen van de oorlog. Over een sluwe grootvader, die op spectaculaire wijze een van de rijkste mensen van Letland was geworden, maar twee dagen voordat de oorlog uitbrak met zijn Russische vrouw en vier kinderen, met
achterlating van al zijn bezittingen, moest vluchten naar Nederland. Over een naieve vader, die aan het Oostfront, in het uniform van de Waffen SS, uit idealisme tegen de Sovjets vocht en vervolgens in Nederland ten onder ging. Over een moeder, die na de scheiding naar Duitsland vluchtte en
mijn moeder niet mocht zijn. En over mij, de kleinzoon, de zoon, de stamhouder.

'Een overweldigend boek, geschreven met beheerste passie en subtiele humor. Ik heb het ademloos uitgelezen.' Anna Enquist

"De Stamhouder is een kroniek, lezend als een meeslepende roman, die zich ook internationaal kan meten met de allergrootsten." De Telegraaf *2*2*2*2*2

Over Desi Bouterse:

Geen Surinamer is zo omstreden als Desi Bouterse. Sinds hij in 1980 met een staatsgreep de macht overnam, is hij in verband gebracht met dictatuur, moord, drugshandel en oorlog. Toch kan hij bij zijn achterban weinig fout doen. Dertig jaar na de coup werd hij zelfs op democratische wijze
president van Suriname en in mei 2015 lonkt herverkiezing.

Het verhaal van Bouterse is dat van een Surinamer die sterk gevormd werd door het koloniale verleden en die besloot vorm te geven aan een nieuw Suriname. Hij wist zich staande te houden in het krachtenspel dat na de coup ontstond en groeide uit tot de machtigste man van het land. Maar de prijs
was hoog. Bouterse raakte verstrikt in zijn eigen revolutie en ontdekte dat er geen weg terug meer was.

Dit boek schetst op basis van observaties, interviews, archiefonderzoek en bezoeken aan plaatsen uit het verleden van Bouterse een breed en intrigerend beeld van de man, de ex-kolonie en de beeldvorming. Het laat zien hoe bepalend de achtergrond van Desi Bouterse is en vertelt hoe hijzelf en
Suriname door zijn keuzes blijvend veranderden.

"Een fascinerend boek." Het Parool

"De zoektocht van de auteur kleurt het beeld en scherpt de inzichten." NRC Handelsblad *2*2*2*2

Over De nieuwe mens:

In de late negentiende eeuw steeg de materiele welvaart spectaculair, en de mensen gingen anders kijken, ervaren en denken. Zo ontstond de nieuwe cultuur die tot op de dag van vandaag als de moderne wordt gezien. In de oude beschaving stond het streven naar `het hogere' voorop, de hoogste
waarden waren immaterieel, `geestelijk'. De nieuwe cultuur kwam met andere, heel aardse waarden en normen. Die werden massaal omarmd, het eerst en vooral in de grote steden. Daar waren de spraakmakende winkels, de verbluffende horecaconcepten, de eerste bioscopen, daar waren alle nouveautes te
zien. In deze nieuwe cultuur werd het concrete, het materiele, belangrijker dan het ideele. Het hebben van spullen en een goede gezondheid werden de bronnen van geluk. Auke van der Woud beschrijft de culturele revolutie zoals die plaatsvond in de etalages, in de cafes, de theaters en de
bioscopen, de musea en bij de monumenten, de badplaatsen, de nieuwe modieuze bloemen en planten, in de scholenbouw en de nieuwe stadswijken. Dit machtige panorama toont de bakermat van de nieuwe mensen, onze directe voorouders.

"Van der Wouds heldere stijl en vele orginiele voorbeelden maken De nieuwe mens tot een schitterend boek" de Volkskrant