Controle over je kaak en het stuur met TeamAlert
3 juli 2015
Voorlichtingsactie over de gevaren van drugs achter het stuur
Jongeren die op 11 juli Electronic Picnic in Purmerend bezoeken, gaan in gesprek met voorlichtingsmedewerkers van stichting TeamAlert over de gevaren van drugs en alcohol in het verkeer. Om op ludieke wijze de link tussen kauwgom kauwen en klapperende kaken van de drugs te leggen, poseren
jongeren al kauwgombellen blazend voor de camera. De verkeersveiligheidsorganisatie voor en door jongeren speelt met de campagne Witte Waas in op cijfers van het Trimbos-instituut. Hieruit blijkt dat ruim een kwart van de uitgaande jongeren wel eens onder invloed van alcohol of drugs achter
het stuur stapt.
Jonge automobilisten zijn zich volgens TeamAlert onvoldoende bewust van de gevaren van drugs en alcohol in het verkeer. Uit de gesprekken op festivals blijkt dat sommige jongeren denken dat een verdovende drug als wiet het effect van bijvoorbeeld XTC teniet doet. Maar uit groot Europees
onderzoek uit 2011 blijkt dat het gecombineerd gebruik van verdovende middelen de kans op een ernstig ongeval tot wel 200 keer vergroot.
Klapperende kaken
De voorlichtingsmedewerkers van TeamAlert gaan met hun leeftijdsgenoten in gesprek over de risico's van drugs achter het stuur. TeamAlert gebruikt hiervoor de zogeheten bubblebooth, die op speelse wijze een link legt tussen kauwgom kauwen en klapperende kaken van de drugs. Jongeren gaan samen
met vrienden op de foto in de bubblebooth en krijgen op deze wijze een unieke reminder aan het festival en de boodschap om drank- en drugsvrij naar huis te rijden. De actie van TeamAlert wordt uitgevoerd in samenwerking met Stadsregio Amsterdam.
Over TeamAlert
Stichting TeamAlert is de verkeersveiligheidsorganisatie voor en door jongeren, die zich sinds 2000 inzet om het aantal jonge verkeersslachtoffers terug te dringen. Het verkeer is namelijk nog altijd een van de belangrijkste doodsoorzaken onder jongeren in Nederland. TeamAlert organiseert
diverse educatieve projecten en voorlichtingscampagnes. Door jongeren op originele, humoristische, overtuigende en soms iets brutale manier te benaderen, probeert TeamAlert bewustwording te creeren rondom hun eigen verantwoordelijkheid in het verkeer. In 2014 heeft TeamAlert als eerste
jongerenorganisatie wereldwijd de International Road Safety Award in ontvangst genomen. Kijk voor meer informatie op www.teamalert.nl.