Geldbank.be toetst Belgische kredietwebsites op normen kredietpromotie
België, 20150703 -- Leningen kunnen voor de gemiddelde burger soms langlopende en/of pijnlijke gevolgen hebben. Financiële instellingen in België zijn dan ook gehouden aan de wet op consumentenkrediet als het om het promoten van hun producten gaat, zodat niet tot overmatig lenen wordt aangezet. De wettelijke bepalingen gelden voor alle vormen van reclame via alle media, dus ook voor het internet. De wet uit 1991 had dus een voorzienend oog. Hoe scoren Belgische websites gemiddeld op het naleven van de regels van kredietpromotie?
Geldbank.be, die als vergelijkingswebsite leningen van verschillende Belgische geldverstrekkers met elkaar vergelijkt, werd het afgelopen jaar door de FOD economie, het Belgisch ministerie van economische zaken, onder het vergrootglas geplaatst. De redenering van de federale overheidsdienst was dat alhoewel de site als onafhankelijke vergelijker geen reclame voor leningen maakt ze indirect toch aan kredietpromotie doet door naar banken, kredietmakelaars en andere geldverstrekkers door te verwijzen. Daar zit enige logica achter. Geldbank.be wist de FOD toetsing redelijk goed te doorstaan, maar kreeg wel vijf correctiepunten ‘aanbevolen’.
1. De vermelding “snel geld nodig” (en overeenkomstig) mag nimmer gebruikt worden.
2. Kredieten mogen niet enkel met een commerciële benaming aangeduid staan.
(Persoonlijke lening en autolening zijn in België commerciële namen. De officiële naam van het krediet is lening op afbetaling)
3. Er mogen geen afbeeldingen (foto’s) van bankbiljetten of het €-teken op de site geplaatst worden.
4. Op pagina’s met kredietpromotie moet de officiële slogan “Let op! Geld lenen kost ook geld” staan.
5. Bij kredietpromotie moet er een representatief voorbeeld staan over de kostenberekening.
Geldbank.be pleegde de nodige aanpassingen om aan de eisen van de wetgever te voldoen. Gedurende dat proces kwam bij de site uiteraard de behoefte naar boven om na te trekken als ook alle andere spelers op het internet zich aan de regels van de wet houden. Om het geheel overzichtelijk te houden werd bij het ‘mini onderzoek’ slechts geconcentreerd op de vijf punten waarvoor geldbank.be zelf een vingerwijzing had ontvangen. In totaal werden 32 Belgische websites op deze punten nagekeken, te weten 11 websites van kredietvergelijkers (zoals geldbank.be), 10 websites van kredietmakelaars, 8 websites van banken en 3 websites van geldschieters (particulieren die hun eigen kapitaal uitlenen).
Bekijk het volledige onderzoek hier: http://www.geldbank.be/onderzoek-veel-websites-kredietpromotie-nog-altijd-niet-in-orde/
Voorzichtig kan geconcludeerd worden dat de Belgische banken zich op hun websites nagenoeg volledig aan de reclamecode van de wet op consumentenkrediet houden. Dat de kredietmakelaars, die als bemiddelaar tussen banken en consument fungeren, gemiddeld ook redelijk volgens de regels opereren, maar dat de particuliere geldschieters en vergelijkingswebsites op het gebied van kredietpromotie wettelijk (nog) enigszins tekort schieten.
De Nederlandse wet op consumentenkrediet dateert van 1990 en komt in grote lijnen overeen met die van België. De officiële slogan is in Nederland “Let op! Geld lenen kost geld”, dus zonder het woordje ook.
De website en sociale media accounts van geldbank.be
http://www.geldbank.be/
https://www.facebook.com/Geldbank
https://twitter.com/geldbank