Reactie T-Mobile op kamerbrief minister Dijsselbloem over consumentenkrediet

T-Mobile ondersteunt de prioriteit van minister Dijsselbloem en het kabinet om de consument te beschermen tegen het stapelen van kredieten en schulden. De afgelopen jaren hebben T-Mobile en de sector dan ook al veel effectieve maatregelen genomen om klanten tegen onverwachte en onnodig hoge kosten en schulden te beschermen.

T-Mobile vindt het echter jammer dat minister Dijsselbloem de Wet Financieel Toezicht (WFT) van toepassing verklaart voor de telecomsector, terwijl er veel pragmatischer maatregelen te bedenken zijn om de consument te beschermen tegen schulden en overkreditering zonder de vele neveneffecten van de WFT. T-Mobile vermoedt dat de toepassing van de WFT, het kopen van een abonnement in combinatie met een toestel voor de consument veel complexer maakt.

Maatregelen die de afgelopen jaren zijn genomen om klanten te beschermen tegen onverwachte en onnodig hoge rekeningen:

Bij T-Mobile is het advies voor een telefoon of abonnement afhankelijk van eventueel nog openstaande telecom schulden. Ook heeft T-Mobile maatregelen genomen om buiten bundel kosten te voorkomen. Er worden waarschuwings sms-jes gestuurd over je verbruik en als je data bundel op is wordt de snelheid kosteloos terug gebracht of de toegang tot internet stopt. Tevens hebben we de kosten voor de handset volledig transparant gemaakt door deze te scheiden van de services en deze separaat op de factuur te vermelden. En wordt niet meer geadverteerd met gratis toestel. Ook kan een klant haar bundels naar beneden (en naar boven) aanpassen en zelfs op 0 zetten.

Afgelopen najaar bereikte T-Mobile 8000 kinderen met een lespakket om kinderen te leren hoe ze de kosten van een mobiele telefoon in de hand kunnen houden.