Resultaat Beter Benutten Maastricht Bereikbaar 2012-2014

Dagelijks 2200 auto's minder in de spits

Het programma Maastricht Bereikbaar (MB) heeft in de periode 2012-2014 2.200 dagelijkse spitsmijdingen behaald in de ochtendspits op belangrijke wegen in en om de stad. Mede hierdoor zijn de files en het autoverkeer in de regio niet toegenomen. Zonder het programma zou het autoverkeer in de regio met 3 procent zijn toegenomen. Dit blijkt uit een evaluatie van het eerste Beter Benutten programma uitgevoerd door Maastricht Bereikbaar tussen 2012-2014. De resultaten hiervan zijn op 2 juli gepresenteerd door wethouder John Aarts van Maastricht, gedeputeerde Eric Geurts, Frank Burmeister (Beter Benutten) en Denis Florack (directieplatform MB).

Werkgeversaanpak

De 26 werkgevers die zich gedurende het eerste Beter Benutten programma bij Maastricht Bereikbaar hebben aangesloten zijn goed op weg om hun eigen doelstelling te realiseren. Zij hebben met elkaar afgesproken om samen voor eind 2016 2.300 auto's uit de spits te halen. Eind 2014 hadden zij al 50 procent van deze doelstelling bereikt. De bedrijven gaan in het vervolg van Beter Benutten door, waarbij extra aandacht wordt gegeven aan spitsmijdingen op de Maasbruggen.

Gedragsverandering

Naast `harde' cijfers zijn er ook resultaten geboekt op het gebied van duurzame gedragsverandering. Gedurende het eerste Beter Benutten programma is een aantal lessen geleerd dat ook in het vervolgprogramma wordt doorgezet. Zo is gedragsbeinvloeding geen kwestie van een eenmalige actie. Maastricht Bereikbaar heeft een tien stappenplan ontwikkeld dat de forens stapje voor stapje begeleidt van een eerste probeerervaring tot ondersteuning bij aanschaf van een eigen e-bike, fiets of OV chipkaart. Ruim 2.000 autoforenzen hebben gedurende 2012-2014 deelgenomen aan een of meerdere acties. Gemiddeld genomen zijn deze deelnemers 50% van hun spitsritten structureel gaan mijden dankzij deelname aan het programma.

Gedragsaward

De bovenstaande methodiek leverde Maastricht Bereikbaar vorige week donderdag, 25 juni, de eerste prijs op van de Beter Benutten Award 2015, een jaarlijkse prijs die tijdens het landelijke Beter Benutten congres van het ministerie van Infrastructuur & Milieu wordt uitgereikt aan een van de twaalf deelnemende regio's. Dit jaar was het thema gedragsverandering. Maastricht Bereikbaar won de award voor bovenstaande stappenmethode vanwege de combinatie van de stapsgewijze aanpak, het aanspreken van intrinsieke motivaties van reizigers en de mogelijkheid om deze methode binnen andere regio's uit te rollen.

Wethouder John Aarts en voorzitter van de Stuurgroep Maastricht Bereikbaar ontving de award uit handen van minister Melanie Schultz en is verheugd met de eerste prijs: "Deze award is een mooie waardering voor het harde werk van de afgelopen jaren; het bewijs dat onze aanpak werkt. Het lukt ons om mensen tijdens de spits uit de auto te krijgen en dit duurzaam vol te houden. Hierdoor blijft de stad bereikbaar ondanks grote infrastructurele werkzaamheden."

Landelijk resultaat Beter Benutten

Vorige week donderdag presenteerden de twaalf regio's tevens hun resultaten van het eerste Beter Benutten programma tijdens de Resultatendag in Utrecht. Op dit moment realiseert Beter Benutten landelijk reeds 32.000 spitsmijdingen per dag (de doelstelling was 25.000). Minister Schultz van Haegen is verheugd over stappen die er in de regio's zijn gezet. "Zeker nu de mobiliteit weer aantrekt is het belangrijk dat we alle deuren wijd open zetten voor slimme en innovatieve maatregelen om de bereikbaarheid te verbeteren. We zien dat de Beter Benutten aanpak werkt: het levert nieuwe kennis op en vooral meer ruimte op de weg en in het openbaar vervoer. We gaan er de komende jaren dan ook volop mee door."

Beter Benutten 2015-2017

Ook Maastricht Bereikbaar gaat volop door. Op 11 december 2014 werden reeds de eerste negen plannen van aanpak voor de periode 2015-2017 ondertekend. Daarnaast zijn op 2 juli 2015 nog twee vervolgplannen bekrachtigd door ministerie, provincie, gemeente en bedrijfsleven: Multimodale Knooppuntontwikkeling en Studentenaanpak.