Regionale Retailvisie Leidse regio klaar voor inspraak
Hoe en waar winkelen we in 2025? Halen we onze boodschappen nog bij dezelfde supermarkt? Wat gebeurt er de komende jaren op de woonboulevards? En wat betekent dat voor de ontwikkeling van de verschillende winkelgebieden in de Leidse regio? Antwoorden op deze en andere vragen over toekomst van
retail in de regio staan in de regionale Retailvisie. De colleges van burgemeester en wethouders van de zes betrokken gemeenten (Katwijk, Oegstgeest, Leiden, Leiderdorp, Voorschoten en Zoeterwoude) hebben de visie op 1 juli vrijgegeven voor inspraak. De Retailvisie wordt mondeling toegelicht
in een presentatie op maandag 6 juli van 20.00 uur tot 21.30 uur in Van der Valk hotel De Gouden Leeuw in Voorschoten (Veurseweg 180). Hiervoor kan iedereen zich aanmelden.
Ondernemers en overheden uit Katwijk, Leiden, Leiderdorp, Oegstgeest, Voorschoten en Zoeterwoude hebben samen gewerkt aan een toekomstplan voor winkelgebieden.
Robert Strijk, voorzitter Stuurgroep Economie071: "Uniek aan deze visie is dat we met elkaar in staat zijn gebleken om letterlijk over gemeentegrenzen heen te stappen en samen te kijken naar wat goed is voor onze regionale economie. Met de regiogemeenten werken we natuurlijk al op meer vlakken
samen. Dat we dit nu ook samen met ondernemers uit de regio doen, daar ben ik echt blij mee".
Ondernemers, van winkelier tot vastgoedeigenaar, hebben te maken met ontwikkelingen die een groot effect hebben op bestaande winkels en winkelcentra. Het bureau Retail Management Center (RMC) presenteerde begin april hun advies. Daarna spraken ondernemers en gemeenten per winkelcentrum verder.
Trends, onderzoeken en de individuele gesprekken leidden tot de conceptversie van de Retailvisie Leidse regio.
Kern van de visie
In de Retailvisie ligt de focus op minder, maar sterkere winkelgebieden. Dat betekent keuzes maken. Er is gekozen voor een regionale hoofdstructuur van 30 winkelgebieden, waarbij steeds gezocht wordt naar een eigen, sterke identiteit. Het aantal vierkante meters aan winkelruimte moet flink
verminderen. Om in te spelen op wat consumenten willen, vervagen de verschillen tussen winkels (detailhandel) en horeca. Winkelgebieden waar doelgericht geshopt wordt (bijvoorbeeld woonboulevards) krijgen mogelijkheden om hun activiteiten te verruimen. Nieuwe trends zoals pickup points van
online gekochte producten, krijgen hier de ruimte. Voor de gebieden die buiten de hoofdstructuur vallen kijken de gemeenten met betrokkenen naar transformatiemogelijkheden.
Presentatie Retailvisie
Alle geinteresseerden zijn welkom voor de mondelinge toelichting van de Retailvisie op maandag 6 juli van 20.00 uur tot 21.30 uur in Van der Valk hotel De Gouden Leeuw in Voorschoten (Veurseweg 180). Aanmelden en programma via s.jacques@leiden.nl.
Meer informatie op www.economie071.nl/retailvisie of volg op twitter @Economie071.
Inspraak
Tot 4 september 2015 is het mogelijk om inhoudelijk op de oplegnotitie Retailvisie Leidse Regio 2025 van Economie071 en de Retailvisie Leidse Regio 2025 van RMC te reageren. Beide documenten staan op www.economie071.nl/retailvisie.
Na de zomer zal Stuurgroep Economie071 en de afzonderlijke colleges van de zes betrokken gemeenten zich buigen over de inspraakreacties. De visie wordt uiteindelijk aan alle gemeenteraden aangeboden ter vaststelling.
Economie71
De Retailvisie Leidse regio is een actie van de Economische Agenda Leidse Regio en wordt in opdracht van Economie071 opgesteld. Economie071 is een samenwerkingsverband van gemeenten, onderwijsinstellingen en ondernemers uit Katwijk, Oegstgeest, Leiden, Leiderdorp, Voorschoten en Zoeterwoude.