Hoge temperaturen bij evenementen: voorkom problemen


(02-07-2015)

Mooi weer betekent ook vaak meer bezoekers en deelnemers. Dat is mooi, maar het zorgt ook voor een extra veiligheids- en volksgezondheidsrisico. Met het warme weer in het verschiet, informeren wij u graag over een aantal preventieve maatregelen die u kunt nemen bij de organisatie van
evenementen.

Dinsdag 30 juni jl. werd het Nationale Hitteplan in werking gezet. Dit in verband met de verwachtte temperaturen van 30 graden of hoger gedurende een langere periode.
Dit Hitteplan heeft niet direct invloed op elk evenement, maar desalniettemin zijn de `kwetsbare groepen' waarover gesproken wordt in dit plan, ook wellicht bezoekers van een evenement dat u organiseert. Met name ouderen en kinderen kunnen onderdeel van uw bezoekers zijn. De komende
zomerperiode kunnen dergelijke hittegolven vaker voorkomen.
Warm weer en evenementen
Deelnemers aan evenementen (en anderen die zich inspannen), lopen het risico op hittegerelateerde ziektes wanneer ze inspanning, vochtgebruik en zoutinname niet aanpassen aan de omstandigheden. In 2006 is de Nijmeegse Vierdaagse afgelast na het overlijden van twee deelnemers. In april 2007
werd de Marathon van Rotterdam stilgelegd na klachten. Zo zijn er meer evenementen die niet zijn doorgegaan, zijn aangepast of verkort wegens de combinatie van temperatuur, zoninstraling en lage windsnelheid. Vooral GGD's spelen een belangrijke rol bij de communicatie en het informeren van het
publiek. Voor meer informatie zie: http://ggd.groningen.nl/milieu-gezondheid/warmte-hitte.
Voor de gevolgen van langdurige blootstelling aan hogere (25 graden of hoger) temperaturen, verwijs ik u naar pagina 14 van het Nationaal Hitteplan, dat te vinden is op de internetpagina van het RIVM: www.rivm.nl.

Wat kunt u doen?
Hieronder geven i u een aantal tips en adviezen. De organisator is zelf verantwoordelijk voor het nemen van maatregelen, waarbij uiteraard ook de eigen verantwoording van deelnemers en bezoekers een rol speelt. U als organisator kan dit uiteraard wel sturen en uw steentje hierin bijdragen.
- Hou de weersomstandigheden goed in de gaten. Bij zeer warme temperaturen en geen kans op neerslag kunt u extra schaduwplekken (bijvoorbeeld middels party-tentjes of parasols) creeren. Ook kunnen bezoekers zelf schaduw creeren door een paraplu mee te nemen. Dit laatste moet natuurlijk wel
kunnen, gelet op de veiligheid en aard van evenement.
- Roep deelnemers en bezoekers op voldoende drinkwater in flesjes mee te nemen en vooraf en tijdens het evenement extra water te drinken.
- U (dan wel degene die de horeca verzorgt) kunt er ook voor kiezen water -het liefst gratis- dan wel tegen een gereduceerde prijs aan te bieden. Zorg voor extra `drinkposten' bij bijvoorbeeld sport-evenementen of laat `waterteams' rondlopen die drinkwater uitdelen of verkopen.
- Instrueer en bespreek warm weer maatregelen of scenario met de horeca. Teveel alcohol kan ook tot uitdroging leiden. Pas de schenktijden bijvoorbeeld aan naar een later tijdstip als het wat afkoelt en de zonnesterkte aan het afnemen is.
- Roep deelnemers/bezoekers op zich goed in te smeren met zonnebrandcreme/olie en een pet of hoed te dragen.
- Bespreek met de aanwezige EHBO'ers wat te doen. Zij hebben vaak ook praktische ervaring met dergelijke zaken. Zo kunt u bijvoorbeeld al op voorhand wat extra flessen drinkwater op de EHBO-post laten neerzetten.
- Let ook op een plotselinge weersomslag bij warm weer. Vaak wordt warm weer opgevolgd door regen, storm of onweer. Wees hier ook verdacht op en zorg voor (isolatie)dekens en schuilplekken. Check ook vooraf of eventuele objecten (bijvoorbeeld tenten, spandoeken) bestand zijn tegen het weer.
- Hou altijd de optie tot aanpassing, inkorting en eventueel afgelasting in gedachten van het programma (of programmaonderdelen) c.q. het evenement.
- Bovenstaande lijst is niet uitputtend van aard. Uiteraard zijn andere maatregelen ook mogelijk. Gebruik uw gezonde verstand en voorkom problemen als gevolg van hoge temperaturen.
Communicatie
U als organisator weet zelf het beste hoe u uw bezoekers/deelnemers kunt informeren. Met name social media zijn erg geschikt om vooraf grote groepen mensen te bereiken. U kunt er natuurlijk ook voor kiezen mensen vooraf per mail of op het evenement zelf (bijvoorbeeld met een flyer) te
informeren en voor te bereiden. Voor een voorbeeld hiervan zij verwezen naar: www.vredesloopdenhaag.nl/evenement/nieuws/tips-warm-weer