Winnend idee voor leegstaande winkelstrips in het stadhuis
02-07-2015
Op 19 juni wonnen de jonge Utrechtse ondernemers Sander Gelinck, Ernst Haagsman en Arjan de Nooijer een landelijke prijsvraag voor het beste idee voor leegstaande winkelstrips in naoorlogse wijken. Hun inzending `De Buurtwinkel als Banenmotor `, uitgewerkt voor twee Utrechtse locaties: het
Herderplein en de Haendelstraat in Oog in Al, is nu te zien in het stadhuis.
In hun plan krijgen de winkels een nieuwe functie waarbij de winkelfunctie behouden blijft voor praktijkonderwijs. Gelinck (id&dn), Haagsman (ErnstArchitect) en De Nooijer (dNArchitectuur) die voor het project samenwerkten met onderwijsdeskundige Muriel Jansen (openviewconsult) leggen uit:
"Het onderwijsprogramma wordt afgestemd op de wensen die in de wijk leven, samenwerking wordt gezocht met bestaande ondernemers om van hun bedrijven leerwerkbedrijven te maken. Het onderwijs brengt op die manier leven op straat, een impuls voor bestaande winkeliers en de jongeren een betere
opleiding en grotere kans op een baan."
De landelijke prijsvraag met bijna 100 inzendingen werd georganiseerd door de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed (RCE). Citaat uit het juryrapport: "Het thema van de prijsvraag krijgt met dit plan een prachtige invulling. De Banenmotor geeft een nieuwe betekenis aan deze plek in de wijk.
Bedrijfseconomisch een simpele oplossing die klopt: de school huurt de ruimte in de wijk. Dit is vooral een plan voor een grote stad waar veel jeugdwerkloosheid is."
De presentatie is gratis toegankelijk en gedurende de openingstijden van het stadhuis (Korte Minrebroederstraat 2, Utrecht) te zien van woensdag 8 juli tot en met donderdag 27 augustus 2015.