Definitieve planning start Klant Contact Centrum (KCC) bekend


Op 29 januari 2015 heeft de raad het dienstverleningsconcept vastgesteld. Onderdeel daarvan is de huisvesting van het Sociaal Team en de politie in het gemeentehuis. Nu is ook de definitieve planning voor de start van het nieuwe Klant Contact Centrum (KCC) bekend. Donderdag 1 oktober 2015 is
het startsein voor de nieuwe werkwijze van het Klant Contact Centrum van de gemeente. Daarvoor wordt de balie aangepast, wordt 's middags werken op afspraak ingevoerd en wordt een nieuwe website gelanceerd.

Inwoner zo snel mogelijk helpen

"De gemeente wil haar dienstverlening verder professionaliseren. Insteek is om een inwoner zo snel mogelijk helpen", aldus burgemeester Roel Augusteijn. Om dit mogelijk te maken wordt de balie aangepast. Zo worden veelgevraagde producten vanaf 1 oktober aan de nieuwe snelbalie verstrekt. Denk
hierbij aan veelgevraagde producten zoals een paspoort of een identiteitskaart. De meeste aanpassingen aan de balie vinden in de rustigere maanden juli en augustus plaats.

Werken op afspraak in de middag en nieuwe openingstijden

Ook voert de gemeente per 1 oktober 2015 's middags werken op afspraak in. Werken op afspraak betekent dat een inwoner een afspraak heeft met een medewerker en daardoor geen wachttijd meer heeft. Daarnaast kan de medewerker van de gemeente zich goed voorbereiden op de aanvraag of het gesprek.
Het werken op afspraak is van 13.00 t/m 16.00 uur. Dat betekent dat het gemeentehuis een uur eerder dicht gaat. Ook is het gemeentehuis vrijdagmiddag gesloten.

De nieuwe openingstijden en werkwijze leveren de gemeente een besparing op van ongeveer EUR 30.000 per jaar. De nieuwe openingstijden worden geleidelijk ingevoerd. Burgemeester Augusteijn: "Elke zomer werken we al met een aangepast rooster. Dit jaar laten we dit zomerrooster doorlopen richting
onze nieuwe openingstijden op 1 oktober. Op deze manier kan iedereen al een paar maanden wennen aan de nieuwe situatie".

Nieuwe website stelt inwoner centraal

Ook de website wordt aangepast om een bezoeker zo snel mogelijk te helpen. De website wordt ingericht volgens het toptaken-principe. Dat betekent dat de meest gezochte taken een prominente plek hebben en een websitebezoeker zo goed mogelijk geholpen wordt een taak af te ronden. Zo is er
onderzoek gedaan onder gebruikers en gebruik gemaakt van webstatistieken. Op basis van die gegevens wordt de website aangepast die op 1 oktober gelanceerd wordt.

Sociaal Team en politie in gemeentehuis

Onderdeel van de plannen om de dienstverlening verder te professionaliseren is de huisvesting van het Sociaal Team en de politie in het gemeentehuis. Het Sociaal Team is inmiddels gehuisvest in het gemeentehuis. De gemeente Hardinxveld-Giessendam zorgt er verder voor dat alles voor de politie
vanaf 1 juli 2015 gereed is.