Buurtbemiddeling
Buurtbemiddeling
23-06-2015 Omdat iedereen graag prettig woont.
Overlast tussen buren
Een burenruzie kan het woonplezier behoorlijk verpesten. Wat is begonnen met een kleine irritatie over bijvoorbeeld geluidhinder of vermeend storend gedrag kan soms in korte tijd ernstig uit de hand lopen. Buurtgenoten praten niet meer met elkaar en erger: ze luisteren niet meer naar elkaar.
De spanning loopt dan snel op tot het kookpunt.
Waar beide partijen mee geholpen zouden zijn is iemand die de druk van de ketel haalt en beide partijen weer met elkaar in gesprek brengt.
In de gemeente West Maas en Waal is buurtbemiddeling sinds vorig jaar actief. Mensen met buurt- of burenproblemen kunnen een neutrale `buurtbemiddelaar' inschakelen om een vastgelopen conflict weer bespreekbaar te maken.
Wat is buurtbemiddeling?
Buurtbemiddeling is een laagdrempelige voorziening waar buren en buurtgenoten hun conflicten met elkaar oplossen onder leiding van vrijwillige buurtbemiddelaars. Deze vrijwilligers zijn allemaal getraind. De bemiddeling houdt in dat getrainde onafhankelijke vrijwilligers naar het verhaal van
beide partijen luisteren. Ze geven geen oordeel en zijn neutraal.
Voor wie is buurtbemiddeling?
Buurtbemiddeling is er voor alle inwoners van de gemeente West Maas en Waal, Druten en Beuningen die in een conflictsituatie zitten of dreigen te komen met buren/buurtgenoten. Buren of wijkbewoners met een conflict of een probleem kunnen dat bij Buurtbemiddeling melden.
Meer informatie
Heeft u nog vragen, wilt u buurtbemiddeling inschakelen dan kunt u contact opnemen met de cooerdinator buurtbemiddeling I. (Ingrid) Peters, telefoon: 024-3232751. U kunt van maandag t/m vrijdag tussen 9.00-17.00 uur bellen of een email sturen naar buurtbemiddeling@nim.nl. U ontvangt altijd zo
spoedig mogelijk een bericht terug.
Zie ook www.buurtbemiddelingwestmaasenwaal.nl.