Gemeente kiest voor continu klanttevredenheidsonderzoek


Om de dienstverlening aan inwoners en bedrijven te optimaliseren start de gemeente Delfzijl vanaf 1 juli met een doorlopend klanttevredenheidsonderzoek. Voorheen vond dit onderzoek jaarlijks plaats gedurende een korte periode van circa drie weken.

Loco-burgemeester J. Menninga: 'Wij willen graag weten wat onze inwoners van onze dienstverlening vinden en wat zij van ons verwachten. Door dit onderzoek het hele jaar door te doen krijgen we daarvan een goed beeld. Het helpt ons om onze dienstverlening te verbeteren en beter in te spelen op
de wensen en verwachtingen van onze inwoners.'

Voor dit doorlopende klanttevredenheidsonderzoek heeft de gemeente gekozen voor het Dashboard Dienstverlening van de Nederlandse Vereniging van Burgerzaken (NVVB). Naast de gemeente Delfzijl doen nog 60 andere gemeenten mee aan het onderzoek van de NVVB. Hierdoor is het mogelijk om te
vergelijken met andere gemeenten en te leren van elkaar. Behalve het klanttevredenheidsonderzoek meet de NVVB ook andere factoren, zoals de wacht- en doorlooptijden aan de balie en de telefoon.

Vanaf 1 juli vraagt de gemeente aan inwoners en bedrijven die contact hebben gehad met de gemeente via de balie, telefoon en de website of zij aan het onderzoek willen meewerken. Het onderzoek duurt vijf minuten, is anoniem en is via internet in te vullen.