Hamer opent NJR-conferentie Onderwijs 2032
23 juni 2015
De Nationale Jeugdraad (NJR) organiseerde op 22 juni de conferentie #onderwijs2032, om input te verzamelen voor het onlangs opgerichte platform Onderwijs 2032. SER-voorzitter Mariette Hamer opende de bijeenkomst, die plaatsvond bij de SER. Ook directeur Ingrid Brummelman van Platform
Onderwijs2032 was aanwezig.
In haar welkomstwoord benoemde Mariette Hamer het belang van leren in de toekomst. Momenteel is de SER bezig met een verkenning hierover. Zowel overheid, werknemers als werkgevers hebben belang bij goed ontwikkelde vaardigheden, een leven lang leren en een soepele samenwerking tussen onderwijs
en bedrijfsleven.
Hamer benadrukte daarnaast dat werken en leren hand in hand gaan. Een diploma halen voelt nu soms als een verplichting die jongeren door moeten om daarna aan het werk te kunnen. Leren zou echter een vanzelfsprekende plaats moeten krijgen in de loopbaan en in de maatschappij. `Leren zou net zo
gewoon moeten zijn als eten en drinken. Leren doe je een leven lang, niet alleen aan het begin van je carriere.'
NJR: talentontwikkeling in de brede zin van het woord
Op 22 juni organiseerde de NJR conferentie #onderwijs2032. Tijdens deze conferentie wilde de NJR een onderwijsvisie formuleren en uitwerken. Uitgangspunt voor deze conferentie voor de NJR was om "je beste zelf te worden": talentontwikkeling in de brede zin van het woord. Wat betekent dat voor
het curriculum van de toekomst? Welke vakken komen erbij en welke kunnen we missen?
Hamer: `Jullie ambitie om "je beste zelf te worden", spreekt mij zeer aan. Ik vind het heel professioneel dat jullie daarbij naar allerlei vormen van talentontwikkeling kijken. Niet alleen naar cognitieve talenten, maar ook creatieve, sociale, organisatorische, sportieve talenten. Dat brede
perspectief hebben de NJR en de SER met elkaar gemeen.'
Tijdens de bijeenkomst is nogmaals benoemd de NJR te zullen betrekken in verdere trajecten rond leren in de toekomst en de adviesaanvraag werken en leven in de toekomst. Ook is kort stilgestaan bij een initiatief van de jongerenvertegenwoordigers Europese Zaken van de NJR, getiteld Europa in
de Klas. Zij pleiten voor meer aandacht voor Europa in het voortgezet en middelbaar beroepsonderwijs. `Ook kennis over Europa en de Europese Unie horen bij een toekomstbestendig curriculum,' aldus Mariette Hamer.
[IMG] print
[IMG][IMG][IMG]