Vrouwen kiezen home deco producten vooral op gevoel


23.06.2015

Nederlanders vinden het leuk om hun huis in te richten. Maar er bestaan verschillen tussen mannen en vrouwen binnen het aankoopproces van home deco producten. Dit blijkt uit onderzoek van Sanoma/SBS onder 2.000 consumenten, uitgevoerd door onderzoeksbureau Ipsos.

Inspiratiebronnen

Vrouwen doen inspiratie voor home deco aankopen op tijdens een bezoek aan de winkel (47%) en via reclamefolders (44%). Andere populaire inspiratiebronnen zijn tijdschriften, tv-programma's en websites van winkels. Vrouwen raadplegen vaker inspiratiebronnen dan mannen. Ruim 37% van hen leest
regelmatig een woonblad, tegen 23% van de mannen.

Mening van anderen belangrijk

Mannen en vrouwen orienteren zich in het aankoopproces op verschillende manieren. Bij het gericht zoeken is voor mannen een bezoek aan de winkel (43%) een zeer belangrijke bron. Vrouwen orienteren zich vaker via online media dan mannen. Ruim 28% van de vrouwen en 24% van de mannen zoeken
gericht op websites van woonaanbieders. Ook de mening van familie, vrienden en kennissen telt bij vrouwen mee: hun mening is zelfs even belangrijk als het advies van de winkelverkoper.

Aanbiedingen niet doorslaggevend

Zijn er ook overkomsten tussen mannen en vrouwen? Zeker. Beide groepen letten bij het zoeken naar home deco op aanbiedingen, maar in de beslissingsfase vinden ze die minder belangrijk. Bij de uiteindelijke keuze van een product is de prijs leidend (19%). Daarna volgen kwaliteit (17%),
uiterlijk (16%) en gebruiksgemak (12%).

Meer weten?

Het complete onderzoeksrapport is te vinden in de Whitepaper Home Deco, te downloaden via http://www.sanoma.nl/pagina/artikel/whitepaper-home-deco/

Print Download PDF Contact Stuur door