Eerste P-route ter wereld voor fietsers in Utrecht


02-06-2015

Als eerste stad ter wereld heeft Utrecht dinsdag 2 juni een verwijssysteem voor fietsparkeren in gebruik genomen. Wethouder Van Hooijdonk heeft het digitale systeem op feestelijke wijze in werking gesteld. Utrecht zet de komende jaren hoog in op de fiets. Ambities, maar vooral ook dit soort
concrete maatregelen, staan in het Actieplan Utrecht fietst!. Met het actieplan wil de gemeente fietsen in Utrecht nog aantrekkelijker maken en nog meer mensen op de fiets krijgen.



P-route fiets: een verwijssysteem voor het veilig parkeren van je fiets.

Een van de meest innovatieve acties uit het actieplan om fietsen in Utrecht aantrekkelijker te maken, is de P-route fiets die vanaf vandaag in werking is. `Deze P-route bewijst dat de fietser inmiddels een volwaardige verkeerdeelnemer is en dat ook het vinden van een goede stallingsplek daar
bij hoort', aldus wethouder verkeer Lot van Hooijdonk. Utrecht is de eerste stad waar fietsers via digitale borden op straat vrije plekken in fietsenstallingen in de binnenstad en het stationsgebied kunnen vinden. Op de aanrijroutes naar de binnenstad en het stationsgebied tonen borden het
aantal vrije plaatsen in de dichtstbijzijnde stallingen en geven de route aan naar die stallingen. Als een stalling vol is, worden fietsers verwezen naar een fietsenstalling in de buurt waar nog wel plek is. De P-route fiets is ontwikkeld en gerealiseerd door de combinatie Lumi Guide / Armada
en wordt gefinancierd door gemeente Utrecht, Rijkswaterstaat en provincie Utrecht.



Actieplan Utrecht fietst! : samen op weg naar wereldfietsstad

Met het Actieplan Utrecht fietst! gaat Utrecht de uitdaging aan een wereldfietsstad te worden. Om de groeiende stad leefbaar, bereikbaar en economisch sterk te houden staan de fietser (en voetganger) centraal bij de inrichting van de openbare ruimte. Het stadsgesprek Utrecht Fietst! dat op 26
januari jl. plaatsvond vormt de basis voor het plan. De conclusie van dit gesprek was dat Utrecht consequent moet kiezen voor de fiets. Met een variatie aan fietsroutes en -paden zodat fietsers comfortabel en snel kunnen doorrijden, met kortere wachttijden bij verkeerslichten en voldoende
fietsparkeerplekken op straat en in stallingen. Maar fietsen moet vooral ook nog aantrekkelijker worden voor bewoners en bezoekers door veel positieve aandacht voor de sociale en gezondheidsaspecten van fietsen. En daarnaast ook veilig fietsgedrag en `bikenomics': de kansen die fietsen biedt
voor de Utrechtse economie. Zoals rondom de start van de Tour de France.



Actieplan voetganger: iedereen loopt!

Net als fietsen is lopen sociaal, gezond en goedkoop en is de voetganger een belangrijke schakel binnen het verkeerssysteem in een groeiende stad. Utrecht pioniert dan ook met het eerste actieplan Voetganger. Uitbreiding van het voetgangersgebied en bereikbaarheid voor voetgangers van
populaire locaties in en rond de binnenstad is een belangrijk aandachtspunt binnen het plan. Hierbij kun je denken aan Utrecht Centraal of de oude binnenstad maar ook aan een comfortabele en veilige route voor voetgangers naar het Ledig Erf of Rotsoord vanaf het nieuw te openen station
Vaartsche Rijn. Ook routes zonder obstakels, handhaving van stoepparkeren en een aantrekkelijke inrichting van looproutes moeten ervoor zorgen dat lopen voor jong en oud aantrekkelijk blijft.



Het Actieplan Utrecht fietst! en het Actieplan Voetganger zijn onderdeel van de uitvoeringsagenda `Utrecht aantrekkelijk en bereikbaar' waar meerdere actieplannen onderdeel van uitmaken.



Meer informatie vindt u op:www.utrecht.nl/fiets. Zie ook de samenvatting van het Actieplan Utrecht fietst! en in de factsheet over fietsparkeren/P-route fiets.

<foto openingsmoment toevoegen>