Volop ideeen voor Indische Buurt Noord
* 2 juni 2015
Hoe maken we de Indische Buurt Noord een (nog) leukere plek om te wonen? Met die vraag gingen bewoners, organisaties en de gemeente in het najaar van 2014 aan de slag. Het leverde een hoop creatieve ideeen op, die worden verwerkt in een wijkcontract. Dat wordt na de zomer gepresenteerd.
Het wijkcontract bevat concrete afspraken tussen de wijkraad, gemeente, politie, welzijnsorganisatie Dock, Spaarnelanden en de woningcorporaties. De input hiervoor komt van buurtbewoners. In het najaar van 2014 kregen alle huishoudens in de wijk een enquete in de bus waarmee ze hun mening
konden geven over allerlei zaken. De uitkomsten werden in januari gepresenteerd tijdens een nieuwjaarsbijeenkomst van de wijkraad.
Brainstorm
Op die bijeenkomst kwamen zo'n vijftig mensen af. "We waren aangenaam verrast door dat aantal", vertelt Angie de Rooij van Dock, die de wijkraad ondersteunt richting een wijkcontract. "De bezoekers hebben in groepjes gebrainstormd over drie belangrijke thema's uit de enquete: activiteit &
ontmoeting, schoon & heel in de openbare ruimte en veiligheid. Per thema hebben ze de vijf belangrijkste knelpunten aangegeven."
Vervolgens werden werkgroepen gevormd met bewoners die zich over mogelijke oplossingen bogen. De eerste stap daarbij was om te kijken wat de oorzaak voor zo'n knelpunt is. "Als het ergens vaak vuil is, kun je het schoonmaken. Maar de achterliggende oorzaak is bijvoorbeeld dat niemand meldt dat
het daar vaak vies is. Dan moet je uitzoeken waarom mensen dat niet doen. Weten ze niet hoe je iets kan melden? Lukt het niet? Of gaan ze ervan uit dat iemand anders het wel zal doen?"
Puzzel
Sylvia Wesselius dacht als lid van de werkgroep schoon & heel mee over het antwoord op die vraag. "Ik ben zelf eigenlijk heel positief over deze wijk en was best verrast door sommige opmerkingen van bewoners in de enquete. Bijvoorbeeld over dat er in mei nog vuurwerkresten op straat lagen, of
over mensen die hun busje asociaal parkeren. Daarvan dacht ik: maar jongens, daar kunnen we zelf toch iets aan doen? En daar kun je mensen toch op aanspreken? Zelf heb ik daar weinig moeite mee, maar dat blijkt niet voor iedereen te gelden."
Haar werkgroep kwam dus onder meer met ideeen om te zorgen dat buurtbewoners zich wat meer laten horen, zowel richting organisaties als richting elkaar. "Dat was best een puzzel. Een idee was bijvoorbeeld om een workshop te geven over hoe je elkaar ergens op kunt aanspreken. En het is
belangrijk dat we elkaar erop blijven wijzen dat melden nodig is, omdat er anders niets gebeurt. Bovendien moeten mensen als ze iets melden een terugkoppeling krijgen over wat er met die melding gebeurt."
Eerste stap
De bewoners en organisaties hielden ook een wijkschouw, om te kijken welke plekken in de wijk veiliger en schoner kunnen. Dat leverde direct resultaat op: zo zijn scheefliggende stoeptegels voor wijkcentrum De Horizon van Dock inmiddels recht gelegd en wordt een plek met veel zwerfafval nu
vaker meegenomen in de veegrondes. De andere ideeen worden verder besproken met de partnerorganisaties. "Uiteindelijk komen er afspraken uit die worden vastgelegd in het wijkcontract", vertelt De Rooij. "Het plan is om dat op maandag 7 september, of als dat niet lukt op 31 augustus, om 19.30
uur te presenteren in De Horizon."
Wesselius hoopt dat het wijkcontract de basis is voor een wat actievere wijk. "Ik ben altijd een beetje jaloers op wijken waar je allerlei bewonersgroepen hebt die zich inzetten voor meer groen of veiligheid. Ik hoop dat dat hier ook meer gaat groeien. Het contract is in ieder geval een goede
eerste stap."