De Krantenlezers van Eddy Posthuma de Boer in het Persmuseum
Krantenlezers
Foto's van Eddy Posthuma De Boer
29 mei t/m 6 september 2015
Als eerbetoon aan de in zijn voortbestaan bedreigde papieren krant toont het Persmuseum vijftig foto's van krantenlezers. Gefotografeerd over een periode van ruim veertig jaar over de hele wereld.
Eddy Posthuma de Boer (1931) is geboren in Amsterdam en maakt veel foto's van de stad en haar inwoners. Maar hij zwerft ook over de hele aarde en legde in inmiddels meer dan tachtig landen het menselijk leven in al zijn aspecten vast. Hij werkte voor talloze Nederlandse en internationale kranten en tijdschriften zoals Het Parool, de Volkskrant, Time-Life, KRO-Studio, Avenue, Holland Herald en Sabena-Revue. Toch laat hij altijd zijn eigen visie en inzichten prevaleren boven de directe boodschap van de opdracht. Dat leidde onder meer tot de publicatie van een groot aantal fotoboeken en een aantal opmerkelijke tentoonstellingen.
`Buiten mijn journalistieke opdrachten om heb ik in de tientallen jaren dat ik over de wereld reisde, heel veel andere dingen gefotografeerd die mijn nieuwsgierigheid wekten of die ik om andere redenen de moeite waard vond om vast te leggen. Of het nu ging om gueridons, flat iron buildings, ruiterstandbeelden, kamelen, valkeniers, schaapherders of bedelaars.
Zo is een uitgebreid repertoire van eigenzinnige waarnemingen ontstaan, waaronder ook kranten lezende mensen. Toen ik er eenmaal op ging letten, kwam ik ze overal tegen: staand op straat, zittend op een trap of op een bankje in het park, in hun winkeltjes, aan een cafetafeltje. Of de lezer was al vertrokken en had op een bankje zijn krant achtergelaten voor een volgende liefhebber.
In een Weens koffiehuis zag ik op tafel een krant-op-een-stok opengeslagen liggen, met daarin de foto die ik ooit van Jorge Luis Borges had gemaakt. Het portret van de schrijver van labyrintische verhalen had een ware labyrintische omweg gemaakt! Omdat het doel van mijn reizen altijd een publicatie in kranten of tijdschriften is, is de keuze voor het fotograferen van krantenlezers niet onlogisch. Toch gaat het om meer dan dat: mijn interesse voor alles wat mensen doen en niet laten, staat aan de basis van mijn eigen doen en niet laten. In de fotografie en in mijn leven. De vijftig foto's voor deze tentoonstelling selecteerde ik uit een totale collectie van ruim honderd beelden van willekeurige krantenlezers.'