College achter inpassingsmaatregelen HOV
29 mei 2015
Het college van B&W heeft dinsdag 26 mei een positief besluit genomen over de provinciale `Nota Voorkeursmaatregelen R-net buscorridor Leiden - Katwijk - Noordwijk'. In deze nota is de optimale route voor het Hoogwaardig Openbaar Vervoer (HOV) beschreven, inclusief de maatregelen die nodig
zijn om het HOV - onder andere in de bebouwde kom - op dit traject goed in te kunnen passen. R-net is een keurmerk voor hoogwaardig openbaar vervoer in de Randstad en staat voor betrouwbaar, frequent en comfortabel OV. Wethouder Klaas Jan van der Bent: `Het plan zoals het er nu ligt is een
aanwinst voor Katwijk. Gebruikers van het openbaar vervoer kunnen straks sneller en comfortabeler reizen, terwijl het bestaande onderliggende busnet grotendeels intact blijft'.
Route
Komende vanaf Leiden CS via de Plesmanlaan rijdt het HOV vanaf de Knoop Leiden West tot aan Postmus over de nieuwe RijnlandRoute. Hier verlaat het HOV de RijnlandRoute, en rijdt tot aan het Zeewegviaduct over een nieuwe vrije busbaan naast de Tjalmaweg. De bussen rijden verder over de Zeeweg.
Bij het kruispunt met de Koningin Julianalaan is een splitsing in twee routes: een route Zeeweg - Boulevard - Vuurbaakplein en een route Koningin Julianalaan - Biltlaan - ESA/Estec. Bij de eindhaltes Vuurbaakplein en ESA/Estec keren de bussen en rijden dezelfde route weer terug naar beginpunt
Leiden CS.
Optimalisaties
Tijdens de voorafgaande overleggen met de provincie is er een aantal optimalisaties in de planvorming opgenomen. Aanvankelijk zou de HOV-route via Katwijk doorgetrokken worden naar Noordwijk Pickeplein. Deze route blijkt nauwelijks een reistijdverkorting tussen Leiden en Noordwijk op te
leveren. Het voorstel is nu om het HOV vooralsnog te laten rijden tot ESA/Estec. Wethouder Van der Bent: `Door dit besluit is er ruimte gekomen om de huidige frequentie van de Q-Liner 385 en de lijnen 20 en 21 te handhaven. Dat is goed nieuws voor bewoners van Katwijk en Rijnsburg die behoefte
hebben aan een goede verbinding naar Den Haag Centraal en Leiden Centraal'. Ook zijn er voor de inpassing van het HOV binnen de bebouwde kom minder ingrijpende maatregelen nodig dan waar eerst van uit gegaan werd.
Inpassing
De R-net bussen rijden binnen vastgestelde tijden. Hierom is het noodzakelijk om op stukken waar de bussen met het gewone verkeer meerijden, doorstroommaatregelen te treffen. Dit speelt vooral in de bebouwde kom van Katwijk. Voor de inpassing van de busroute wordt daarom een aantal ingrijpende
infrastructurele maatregelen genomen. Zo wordt de rotonde bij het gemeentehuis omgevormd tot een kruispunt met verkeerslichten. De bus krijgt hier prioriteit op het andere verkeer. De oversteekplaats voor langzaam verkeer bij het Waterloopje vervalt. Hiervoor in de plaats komt een tunnel voor
fietsers en voetgangers. Ook de rotonde in de Koningin Julianalaan (ter hoogte van de Industrieweg) en de mini-rotonde Rijnsoever worden omgevormd tot kruispunten. Om op het Vuurbaakplein een eindhalte met keermogelijkheid te kunnen creeren, wordt het Vuurbaakplein heringericht. Verder wordt
de bestaande infrastructuur op het hele traject waar nodig enigszins aangepast om het HOV goed te laten doorstromen en om R-net haltes aan te leggen. De verkeersveiligheid is en blijft bij deze aanpassingen een belangrijk uitgangspunt.
10 juni informatieavond
Om bewoners te informeren over de inpassing van het HOV organiseert de gemeente samen met de provincie op woensdag 10 juni een informatieavond. Tijdens deze avond krijgen bezoekers informatie over het concept R-net, de route tussen Leiden - Katwijk- Noordwijk, de maatregelen die hiervoor in
de bebouwde kom van Katwijk moeten worden genomen, en het vervolgtraject. Ook is er ruimte voor vragen en suggesties . De avond begint om 19.30 uur in de Burgerzaal van het gemeentehuis.
Vervolg
De gemeenteraad buigt zich op 18 juni (informatief) en 2 juli (oordeelsvormend) over de plannen. Omdat het vaststellen van de Nota Voorkeursmaatregelen formeel een bevoegdheid van het college is, neemt de gemeenteraad hierover geen besluit. Met het oordeel van de gemeenteraad op zak neemt het
college op 14 juli een definitief besluit. Vervolgens wordt het plan verder uitgewerkt tot Voorontwerp, en tekenen provincie en gemeente in het najaar een realisatieovereenkomst. De bedoeling is dat de gemeente dan het stokje overneemt, het ontwerp verder gaat detailleren tot Definitief
Ontwerp, en de realisatie op zich neemt. Bij het opstellen van het Definitief Ontwerp worden - op locaties waar dat relevant is - direct omwonenden betrokken.
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Marlies Hulshof van de gemeente Katwijk, tel. 071 406 5414 of via het e-mailadres communicatie@katwijk.nl.