KLM: linksom of rechtsom, tijd voor daadkracht!
KLM: linksom of rechtsom, tijd voor daadkracht!
Geplaatst op 28 mei 2015
[IMG]
Op 10 april 2015 lieten wij weten dat een onderhandelingsresultaat voor de KLM Grond cao was bereikt. Belangrijk ontbindende voorwaarde was dat ook bij cabine- en cockpit een cao akkoord met een gelijkwaardige bijdrage wordt afgesproken. De Unie heeft er voor gekozen om de ontwikkelingen in
die andere domeinen aan te kijken, voordat we informatieve vergaderingen en een stemming organiseren. Meer dan 6 weken later kunnen we over die andere tafels echter geen enkele voortgang melden...
Wanneer stemmen
Uiteraard moet over het cao resultaat gestemd worden door de leden van De Unie. De stemming is bij collega bonden al gehouden of volgt ook binnenkort. Een van hen heeft al een positieve uitslag meegedeeld. In de afgelopen weken is over meerdere zaken verder gesproken en zijn er ook meer
details, die we aan je kunnen toelichten. Samen met de kaderleden is besloten om nog de laatste ontwikkelingen met name rond de Vrijwillig Vertrek Regeling en ook de pensioenen deze week af te wachten. Daarna zullen de leden een uitnodiging ontvangen voor een informatieve vergadering en
natuurlijk ook om hun stem uit te brengen.
Vrijwillige Vertrek Regeling
Een van de onderdelen van het onderhandelingsresultaat is de Vrijwillige Vertrek regeling (VVR). Deze zal van toepassing worden binnen afdelingen waar sprake is van overcapaciteit. Afgelopen week is door De Unie, de collega bonden en KLM besloten dat de VVR losgekoppeld wordt van het cao
resultaat en per direct inzetbaar wordt. De volledige tekst zal binnenkort beschikbaar komen en aan je worden toegezonden.
Pensioenregeling
Door nieuwe regels vanuit Den Haag is het noodzakelijk de pensioenregeling uiterlijk 1 juli 2015 op verschillende punten aan te passen. KLM wil tegelijk ook graag spreken over inhoudelijke wijzigingen, maar daarvoor is de resterende tijd tot 1 juli tekort. Daarom zullen alleen de strikt
noodzakelijke wettelijk verplichte veranderingen worden doorgevoerd. Dit heeft meerdere consequenties, zoals bijvoorbeeld voor de opbouw van het pensioen, maar ook de te betalen premie. Grofweg kan worden gezegd dat deze veranderingen in combinatie met de steeds latere AOW leeftijd geen
verslechtering zijn, maar eerder een aanpassing naar de nieuwe AOW data. Bij afronding van de genoemde verplichte aanpassingen, zullen we je hierover nader informeren.
Urgentie
De Unie maakt zich grote zorgen over de enorme traagheid van het overleg bij cabine en cockpit. Uiteraard is zorgvuldigheid van het grootste belang als het gaat om arbeidsvoorwaarden en werk- en rusttijden. Maar het uitblijven van concrete afspraken en maatregelen zet inmiddels steeds meer
vraagtekens bij de doortastendheid van de KLM directie, maar ook bij het gevoel van urgentie bij de vliegende collega's. Linksom of rechtsom het is nodig om nu concrete stappen te maken!
Vragen?
Voor meer informatie over het bovenstaande kun je contact opnemen met Joop Hofland
Informatie
Sectoren: Dienstverlening
Geplaatst in: Actueel Nieuws