Quanza lanceert 24/7 NOC-as-a-Service
AMSTERDAM, 20150528 -- Quanza Engineering B.V., specialist in het bedenken, bouwen en beheren van strategische IT infrastructuur, lanceert vandaag tijdens het MORE-IP 2015 event een nieuwe dienst: 24/7 NOC-as-a-Service.
De 24/7 NOC dienst van Quanza is een flexibele en schaalbare ondersteuning, vanaf eerstelijns niveau, die als white-label dienst wordt aangeboden. Het is daarmee de oplossing voor bedrijven die klanten maximale ondersteuning op meerdere niveaus willen bieden, maar dat in-house niet kunnen realiseren. Het voordeel van 24/7 NOC eerstelijns ondersteuning is dat er continu sneller kan worden gereageerd op incidenten en dat de achterliggende tweede - en derdelijns teams – in het bijzonder buiten de reguliere kantoortijden – zich optimaal kunnen richten op complexere IT-vragen.
Frans ter Borg: ”Quanza weet dat voor mission of application critical toepassingen goed ingerichte en permanent beschikbare ondersteuning door gekwalificeerd personeel feitelijk onmisbaar is. Het is een deel van onze dienstverlening waar veel vraag naar is. Maar wij weten door onze eigen ervaringen ook dat het lastig is de juiste balans te vinden tussen de waakdiensten die een forse belasting voor personeel en organisatie betekenen en de wens de klant maximaal te ondersteunen.”
De logische oplossing voor dit vraagstuk is een 24/7 bemand NOC. Dit kan pro-actiever en sneller reageren dan een waakdienst omdat er wordt gewerkt op basis van het “eyes on the screen” principe. Ter Borg vervolgt: "voor ons was het uiteindelijk niet zo zeer de vraag of we van waakdiensten zouden overstappen naar 24/7 NOC, maar wanneer we dat zouden doen." Het spreekt voor zich dat Quanza bij het inrichten van de 24/7 NOC organisatie niet over een nacht ijs gaat. Er is bewust gekozen het 24/7 NOC in Nederland te huisvesten, omdat zo de kwaliteit van de dienstverlening en inzet van lokale marktkennis gegarandeerd kan worden.
Tijdens het inrichten vernam Quanza dat meerdere partijen, waaronder AMS-IX, naar een betere invulling van dit soort ondersteuning zochten. Ter Borg: “Quanza is al jaren AMS-IX partner. Door die relatie kwamen we al snel over 24/7 NOC as-a-service in gesprek. Quanza is trots vandaag te kunnen melden dat AMS-IX de eerste externe partij is die van onze 24/7 NOC as-a-service gebruik gaat maken”.
Henk Steenman AMS-IX: “AMS-IX maakt wereldwijd een gestage groei door en in dat proces hebben we gezien dat de belasting op onze waakdienst steeds verder toeneemt. Terwijl wij ons over de vraag bogen hoe hiermee om te gaan, bleek onze partner Quanza met precies hetzelfde onderwerp bezig te zijn. De rest is, zoals het heet, geschiedenis. We verwachten veel van deze uitbreiding op onze samenwerking. De klanten van AMS-IX en onze eigen organisatie zullen merken dat issues beter worden belegd, en daarmee sneller en efficiënter worden opgelost”.
De kracht van het Quanza 24/7 NOC model is dat de teams, net als clouddiensten, op basis van shared resources ingezet worden voor verschillende klanten. Uitbreiding van de klantondersteuning is op deze manier daarmee altijd goedkoper dan het aannemen, trainen en huisvesten van eigen personeel. Daarnaast is het concept dusdanig flexibel dat ook tweede -en derdelijns support kunnen worden toegevoegd.
Ter Borg: “bij Quanza gaan we voor de langere termijn relatie met de klant. Wij willen hem maximaal begrijpen omdat we dan in staat zijn de beste oplossingen te bieden. 24/7 NOC is daar een voorbeeld van. Wij leveren op een duidelijk vooraf afgesproken niveau ondersteuning. Hierdoor kan de klant de aandacht blijven richten op de echt complexe vraagstukken die bij een tweede -en derdelijns thuishoren. Het uitbreiden van de ondersteuning betekent dat bedrijven beter in staat zijn de met hun klanten overeengekomen SLA's na te komen.
Gelet op de belangstelling in de markt verwacht Quanza deze dienst de komende periode voor meer organisaties te gaan inrichten.