Lagere boete voor eerste verkeersovertreding
Lagere boete voor eerste verkeersovertreding
door Duco Hoogland op 28 mei 2015
Verkeersboetes zijn in Nederland erg hoog, maar vergroten de verkeersveiligheid niet wezenlijk. Die kritiek kwam vorige week van de Algemene Rekenkamer. Daarom wil ik een ander boetesysteem: een `stapelboete'. Iemand die een keer een verkeersovertreding begaat krijgt een lagere boete, terwijl mensen die keer op keer de fout ingaan een hogere boete krijgen.
Veel mensen hebben het wel eens meegemaakt: een keertje per ongeluk te hard gereden, meteen een forse bekeuring op de mat. Je rijdt bijvoorbeeld om vijf over zes in de ochtend nog 130, terwijl de maximumsnelheid dan inmiddels 100 kilometer per uur bedraagt. Lucratief voor de staatskas, maar het helpt de veiligheid in het verkeer niet vooruit. Bovendien is door de vele wisselingen en de nog vaak onduidelijke bebording vaak onduidelijk wat de geldende maximumsnelheid is. Juist in die gevallen zijn hoge boetes niet op zijn plaats. De regels moeten helder zijn en de boetes redelijk. Het gaat erom dat boetes mensen aanzetten tot veiliger gedrag. En het gaat wat de Partij van de Arbeid betreft dus niet om het vullen van de schatkist.
Iemand die een keertje een kleine verkeersovertreding maakt honderden euro's beboeten helpt de verkeersveiligheid niet vooruit. Laten we daarom vooral de mensen aanpakken die keer op keer in de fout gaan, en tegelijkertijd soepeler zijn voor mensen die een foutje begaan. Dat betekent voor de gemiddelde Nederlander een lagere boete, terwijl we de echte veelplegers harder aanpakken. En soms is een educatieve maatregel effectiever dan alleen een geldboete.
Daarom heb ik de minister vandaag gevraagd een dergelijk progressief boetesysteem te onderzoeken en daarna met een voorstel naar de Tweede Kamer te komen. Zodat we coulant kunnen zijn tegen mensen die een foutje maken, en de verkeersveiligheid vergroten.