Luchtverkeersleiding Nederland sluit nachtelijke landingsroute
Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) gebruikt vanaf 28 mei tijdelijk de verkorte nachtelijke aanvliegroute (ARTIP2C) niet meer. Deze route loopt vanaf Hoorn naar de Polderbaan. Dit betekent dat het vliegverkeer uit oostelijke richting met bestemming Polderbaan 's nachts de route ARTIP3B moet nemen: de route over zee via Castricum en Limmen. Behalve een langere vliegafstand, heeft de sluiting tot gevolg dat het vliegverkeer bij Castricum-Limmen en omgeving in de nacht toeneemt.
Waarom de verkorte nachtroute ARTIP2C per 28 mei niet meer gebruiken?
De verkorte vliegroute was bedoeld voor zeer rustige momenten in de nacht om onnodig lang vliegen te vermijden. Helaas blijkt dat het planningssysteem van LVNL niet nauwkeurig genoeg is om de vluchten die naderen vanuit het westen en vanuit het oosten goed op elkaar te laten aansluiten voor landing op de Polderbaan. Hierdoor is de afstand tussen de vliegtuigen onvoldoende gewaarborgd. Door toenemende veiligheidseisen kan LVNL deze werkwijze niet langer handhaven. Dit heeft er voor gezorgd dat de verkorte route per 28 mei tijdelijk wordt gesloten.
Hoe wordt deze situatie opgelost en wanneer?
LVNL is zich ervan bewust dat het sluiten van de verkorte route voor de omgeving en voor de luchtvaartmaatschappijen ongewenst is. Daarom wordt hard gewerkt aan een oplossing . Het streven is om uiterlijk 1 juni 2016 een oplossing te implementeren. Tot die tijd kiest LVNL voor de veiligste optie: handhaving van een nachtelijke aanvliegroute vanuit het oosten naar de Polderbaan.
Wat betekent dit voor de omgeving?
Voor de omgeving houdt deze maatregel in, dat wanneer op de Polderbaan wordt geland, de overgebleven nachtroute voor alle landingen wordt ingezet. In de nachten waarbij van een andere landingsbaan gebruik wordt gemaakt, verandert er niets. Van alle vluchten die in 2014 van deze route gebruik maakten, kwamen er in de winter per nacht ongeveer 30 via de lange route en 20 via de korte route, in de zomer was dit 40 via de lange route en 30 via de korte route. In de situatie na 28 mei betekent dit, dat er globaal 50 respectievelijk 70 vluchten van de overgebleven route gebruik gaan maken, in de nachten waarop de Polderbaan wordt ingezet voor landingen.