Stadsbestuur Brugge jaagt busreizigers weg


donderdag, 28 mei 2015 15:35

bruggeTreinTramBus protesteert tegen bussenplan Brugge

Vanaf januari 2016 rijden er minder bussen door de Brugse binnenstad. Dat schrijft Het Nieuwsblad vandaag. Reizigersvereniging TreinTramBus protesteert: de attractiviteit van het openbaar vervoer in Brugge gaat fors achteruit.

Op aandringen van het stadsbestuur zullen voortaan minder bussen de Brugse binnenstad inrijden. Wie van de deelgemeenten komt en richting Markt wil, zal voortaan vaker moeten overstappen aan het station of het Zand. Reizigersvereniging TreinTramBus reageert verbolgen. "Een slecht project",
zegt Jan Vanseveren, woordvoerder van TreinTramBus. "Niet de bus (24 per uur in de Steenstraat) maar wel de auto's (enkele honderden per uur in de Steenstraat) zorgen voor overlast en verkeersonveiligheid. Met dit plan geeft De Lijn een belangrijke troef uit handen: in de binnenstad is de
parkeerruimte schaars en betalend: hier kan de bus een milieuvriendelijk alternatief bieden voor o.a. woonschool- en shoppingverkeer. De Lijn investeerde de jongste jaren namelijk flink in milieuvriendelijke hybride bussen. Momenteel nemen in de spits dan ook 700 passagiers per uur de bus op
deze hoofdas.

De Lijn trekt zich nu deels terug uit de binnenstad, maar de parkeergarages in bijvoorbeeld de Biekorf blijven wel bestaan. De bus wordt op die manier een stuk minder aantrekkelijk dan de auto. Is het de bedoeling dat de busreizigers nu de auto gaan nemen?

De stad Mechelen heeft dit al eens voorgedaan, en nu blijkt het aantal busgebruikers op een aantal lijnen gehalveerd te zijn. "Dit toont nog maar eens aan dat het geen goed idee is om de verantwoordelijkheid voor het openbaar vervoer naar de gemeenten over te dragen. Busgebruikers worden
geconfronteerd met minder bussen, terwijl de binnenstad net de belangrijkste bestemming is voor de meeste klanten van De Lijn."

Gent toont intussen wel hoe het kan: de auto wordt door het mobiliteitsplan meer en meer uit de stadskern geweerd, terwijl De Lijn investeert in langere en milieuvriendelijke trams en bussen.

Share/Save/Bookmark