Discussie over touringcars
Discussie over touringcars /
27 mei 2015 - Het college-voornemen om de opstapplaats voor toeristenbussen van de Markt te verplaatsen naar de Koepoortplaats maakte veel los in de commissievergadering Ruimte, Verkeer en Wonen.
Touringcar
Elf insprekers beargumenteerden als bewoner, winkelier, toeristeninstelling of binnenstadondernemer in de commissie waarom de touringcars wel of niet uit het centrum van Delft moeten verdwijnen.
Verlies van inkomsten
Voorstanders van het verplaatsen noemden overlast van de wachtende, ronkende bussen. Een bewoner vertelde dat ze op een dag 114 bussen had geteld in drie uur tijd. Tegenstanders van het weren van touringcars uit de binnenstad zijn bang dat toeristenbussen Delft gaan mijden. En minder toeristen
betekent minder inkomsten voor winkels, horeca en toeristische attracties. Enkele ondernemers van de Markt spraken hun vrees uit dat hun verlies aan inkomsten wellicht leidt tot het verlies van banen.
Overgangsjaar
Aanleiding voor het debat in de commissie was de brief van het college, waarin vier maatregelen staan die de leefbaarheid in de binnenstad moeten verbeteren. Het college wil de Koepoortplaats aanwijzen als in- en uitstapplaats voor touringcars, extra langparkeerplaatsen voor touringcars
aanleggen, touringcarbedrijven informeren en aantallen bussen en parkeergedrag in kaart brengen. Wethouder Lennart Harpe vertelde dat 2015 dient als overgangsjaar, maar dat de maatregelen in 2016 verplicht worden - nadat de raad hierover eind dit jaar een besluit heeft genomen.
Uitstel
Centrummanager Tom de Weerdt van Stichting Centrummanagement Delft pleitte voor uitstel van de maatregelen tot 2017. Zijn opmerkingen en de reacties uit de fracties en de standpunten van overige insprekers krijgen volgens de wethouder de komende tijd aandacht. Van uitstel, zoals ook D66
voorstelde, wilde hij niets weten. Een meerderheid in de commissie pleitte voor een gedegen onderzoek en feiten die aantonen wat de gevolgen zijn van de voorgenomen maatregelen. De meeste fracties steunen het voornemen om bussen uit de binnenstad te weren.
Vestia en OBS
Voorts besprak de commissie onder meer de stand van zaken rond het Vestia-dossier en de jaarrekening over 2014 van het Ontwikkelingsbedrijf Spoorzone (OBS).
Lees hier het volledige verslag van de vergadering.