Schadeherstelmeester nieuw netwerk voor complexe schades
28 mei 2015 , Schadeherstel
Dealerholding Broekhuis is samen met PGA Nederland en de Autoschade Herstel Groep (AHG) een nieuw, landelijk netwerk gestart dat zich gaat specialiseren op merkgerelateerd, complex autoschadeherstel: Schadeherstelmeester.
Huub Janssens is benoemd tot netwerkdirecteur van de organisatie. "Schadeherstelmeester is een initiatief van Broekhuis en PGA Nederland, die in AHG een geschikte partner hebben gevonden om zorg te dragen voor de centrale marketing, automatisering en centrale schadeafwikkeling", aldus
Janssens.
Landelijk netwerk
Het netwerk gaat van start met circa 25 vestigingen. Uiteindelijk wil Janssens uitkomen op zo'n 50 bedrijven. "Dat is voldoende voor een landelijke dekking, waarbij de logistieke kosten nog binnen de perken blijven. We krijgen nu al heel veel verzoeken van bedrijven die zich willen aansluiten.
Daarvan gaan wij kijken wie er in onze blauwdruk passen en of ze aan onze eisen voldoen. Netwerkleden zullen zich gaan specialiseren in twee tot vijf merkerkenningen. Minimaal twee merkerkenningen is wel een basiseis."
Janssens sluit geen enkel bedrijf bij voorbaat uit. Janssens: "Het netwerk start met circa 25 deelnemers, voornamelijk afkomstig uit Broekhuis Holding, PGA Nederland (UAS) en een aantal AHG-vestigingen. Iedereen die zich kwalificeert en past in onze blauwdruk is welkom. Dit geldt ook voor
bedrijven die nu zijn aangesloten bij een landelijke keten, maar ik kan me voorstellen dat bedrijven van sommige andere ketens dat contractueel niet mogen. Let wel: Schadeherstelmeester is geen nieuwe keten, maar een netwerk van bestaande schadeherstelbedrijven. Het is een cooeperatieve
vereniging, zonder zware kosten. En de facilitaire diensten besteden we uit aan AHG, die daarvoor al over de benodigde systemen beschikt."
Differentiatie
Schadeherstelmeester is opgezet vanuit de gedachte dat differentiatie binnen schadeherstel noodzakelijk is en dat we af moeten van het idee dat elk schadeherstelbedrijf alle schades zou kunnen herstellen. Janssens: "Auto's worden steeds slimmer en veiliger. Maar door de introductie van nieuwe
elektronica en technieken ontstaat er in veel gevallen een probleem bij schade. Want hoe slimmer de auto, hoe complexer het reparatieproces. Een complexe schade vereist vakmanschap, kennis en techniek. Denk aan reparatietechnieken die komen kijken bij de behandeling van high strength steel,
aluminium en carbon. Of aan de kennis die je nodig hebt voor geavanceerde elektrische componenten als adaptive cruise control en lane departure. Daar heb je een merkspecialist voor nodig, een Schadeherstelmeester."
Kwaliteitsborging
Om kwaliteit te kunnen borgen moeten Schadeherstelmeester-bedrijven voldoen aan de hoogste kwaliteitsnormen die gelden op het gebied van kennis en techniek. Dat kan een HIQURE gecertificeerd bedrijf zijn, maar dat is niet een eis. Janssens: "Het Schadeherstelmeesterbedrijf moet voldoen aan de
hoogste eisen van kwaliteitsborging, of dat nou ISO 9001 of HIQURE of nog weer anders heet. Daarnaast zullen wij bij elk bedrijf zelf een audit uitvoeren om te zien of het bedrijf ook werkelijk aan onze eigen standaard voldoet."
Op maat
Volgens Janssens gaat Schadeherstelmeester zich richten op leasemaatschappijen, fleetowners en verzekeringsmaatschappijen. "Opdrachtgevers zitten niet stil en hebben al voorgesorteerd op de splitsing in de schadebranche. De marktbehoeftes zijn nu eenmaal anders dan voorheen. Met
Schadeherstelmeester zijn we in staat om service op maat te bieden. Elke opdrachtgever is uniek en kan bijzondere wensen hebben omtrent de service die geleverd moet worden. Over tal van zaken als haal- en brengservice, passend vervangend vervoer en centrale schadeafhandeling kunnen daarom
afspraken op maat worden gerealiseerd."