Lelie op de Bloemenagenda: een elegante, vrouwelijke bloem!


28 mei 2015

Lelie op de Bloemenagenda: een elegante, vrouwelijke bloem!

De lelie staat van week 23 t/m 26 op de Bloemenagenda. Dit zorgt de komende tijd voor veel belangstelling voor deze bloem vanuit de Europese consument. Telers spelen hier gretig op in en sluiten aan met verschillende handel bevorderende activiteiten.

Leliebloemenagenda

De vrouwelijkheid ten top

Achter het elegante uiterlijk van een lelie gaan bijzondere verhalen schuil. De symboliek van de lelie waaiert uit over de hele wereld. Ze symboliseert liefde, maagdelijkheid, onschuld, vergankelijkheid, vrede, koninklijkheid, vrouwelijkheid en door hun uitgesproken fallische stamper, ook
vruchtbaarheid. Populair in 'rouw en trouw' werk.

De lelie is een van de oudste bolgewassen die we kennen. In oude geschriften en op afbeeldingen, die dateren van 2000 tot 1500 jaar voor Christus, is de lelie al te zien. De lelie draagt altijd een bijzondere boodschap uit. Daarom is zij ook zo populair bij afscheid en huwelijk. De Grieken en
Romeinen gaven hun bruiden al een kroon van lelies. Niet alleen omdat het mooi is, maar met de hoop op een puur en vruchtbaar leven.

Geuren, kleuren en vormen

Veredelaars en telers voeren continu product ontwikkelingen door: nieuwe soorten met of zonder stuifmeel, langere houdbaarheid, delicate geuren, geurloos; inmiddels is de leliefamilie behoorlijk omvangrijk. Er zijn een aantal duidelijk te onderscheiden lelie-lijnen. Elk met unieke
eigenschappen. Door kruisingen tussen deze lijnen zijn alle eigenschappen inmiddels te combineren en is de variatie enorm. Ook zijn er geurende en niet-geurende lelies. Er is een lelie voor iedereen!

Ook de productie innoveert; telers zuiveren en recyclen hun water en gebruiken uitsluitend verantwoorde gewasbeschermings- en voedingsmiddelen.

De Bloemenagenda inspireert

In de Bloemenagenda 2015 staan vijftien bloemen, gesorteerd op het seizoen waarin ze verkrijgbaar zijn en wanneer ze actueel zijn in de perceptie van de consument. De agenda vertelt het verhaal van de bloem, biedt inspiratie en bijzondere beelden. De consument vindt de bloem in de agenda op
www.mooiwatbloemendoen.nl en kan de content delen via Pinterest, Twitter en Facebook.

Welke commerciele activiteiten staan er op stapel?

* De promotiecampagne 'Yourlily' presenteert op 3 juni haar nieuwe XL lelieboek. Een boek boordevol inspiratie, kennis en prachtige fotografie in de thema's Bruiloft, Dood, Trend, Party en Liefde
* Alle fotografie is beschikbaar voor de vakpers, via website: www.yourlily.com
* Yourlily is aangesloten bij FlowerFactor, een online wereldwijd inspiratieplatform voor bloemisten en consumenten
* Van 3 t/m 5 juni zijn de Dutch Lily Days.15 Toonaangevende veredelaars openen hun deuren voor het bezoek van in- en verkopers en bloemenhandelaren
* Als de Lelie op de agenda staat, zijn het de Lelie weken. Bij een 100 tal Groothandelaren en Cash &Carry's in Europa staat de lelie nadrukkelijk in de schijnwerper
* Bloemisten ontvangen in deze maand via de Groothandel inspirerende nieuw POS materiaal met verschillende thema's als rouw, huwelijk en speciale gelegenheden. Deze worden aan de bloemisten meegegeven ter inspiratie

Ook de ketenpartners brengen de lelie voor het voetlicht.

* Bloemenbureau Holland en VBW verleiden de consument met informatie over de lelie, via www.mooiwatbloemendoen.nl en de communicatiemiddelen van 'Mijn Bloemist'
* de VBW besteedt extra aandacht aan de lelie in haar bloemistencommunicatie en in 'Mijn Bloemist'