Op weg naar nieuw regionaal vervoersysteem vanaf 2017


28 mei 2015

Samen met zes andere gemeenten uit de Regio Stedendriehoek en de gemeenten Hattem en Heerde, gaat Brummen een regionaal vervoersysteem opzetten. Dit vervoerssysteem combineert onderdelen van het openbaar vervoer met het collectieve vervoer, zoals de Regiotaxi en het leerlingenvervoer. Hierbij
geven de gemeenten de garantie dat "iedereen zo zelfstandig mogelijk tegen een redelijk tarief gebruik kan maken van een vorm van (openbaar) vervoer". Onder voorbehoud van besluitvorming door de raden gaan de colleges vast aan de slag met het inrichten van een publieke regiecentrale. Deze
centrale gaat de ritten plannen en cooerdineren.

Betaalbaar en duurzaam

De gezamenlijke aanpak moet leiden tot een betaalbaar en duurzaam vervoerssysteem voor de regio. Het op regionale schaal oppakken is logisch omdat vervoersstromen over gemeentegrenzen heen gaan. Door als gemeenten hierin samen te werken kan het aanvullend openbaar vervoer en het gemeentelijk
maatwerkvervoer slimmer en efficienter worden georganiseerd en beter afgestemd op de mogelijkheden van inwoners.

Maatwerkvervoer

De nieuwe aanpak is ook nodig omdat gemeenten (als gevolg van de decentralisaties in de zorg) meer taken hebben gekregen op het gebied van maatwerkvervoer. En vanaf 2017 wordt ook Regiotaxi Gelderland inclusief het aanvullend openbaar vervoer een taak van de gemeente. Door samen te werken is
het mogelijk om een deel van de door het Rijk opgelegde bezuinigingen op te vangen.

Publieke regiecentrale

De regio wil de vervoersstromen efficienter organiseren door een regionale regiecentrale de ritten te laten plannen en taxi's, busjes en bussen zo slim mogelijke routes te laten rijden door de regio. Verantwoordelijk wethouder Tuiten legt uit waarom de gemeente Brummen samen met de
regiogemeenten kiest voor een overheidsgestuurde regiecentrale. "We kiezen voor een publieke vorm om een aantal redenen. Via de gevoerde inspraakprocedure bleek een publieke regiecentrale de voorkeur te genieten boven een privaat aangestuurde vorm. En we denken zo een directere sturing te
kunnen garanderen. Bovendien biedt deze opzet ruimte voor verdere uitbreiding. Dit betekent dus dat er nog meer gemeenten kunnen aansluiten. Een regiecentrale op zich kan de routes slim inplannen. Dus bijvoorbeeld eerst leerlingen vervoeren naar Zwolle, daarna mensen die dagbesteding nodig
hebben vervoeren van Epe naar Apeldoorn. Ook maken we het zo mogelijk om niet een maar meerdere vervoerders te contracteren. Op deze manier heeft ook het midden- en kleinbedrijf (MKB) kansen en is de regio niet afhankelijk van een grote vervoerder."

Planning

De regio wil vanaf augustus 2016 het nieuwe vervoerssysteem gerealiseerd hebben. Komend jaar wordt het vervoer aanbesteed en zowel de regiecentrale als een beheerorganisatie ingericht. De colleges van de negen betrokken gemeenten hebben ingestemd met deze aanpak. De volgende stap is dat de
gemeenteraden hierover een besluit nemen. Het vaststellen van de kadernota over dit onderwerp is gepland voor juni/juli dit jaar. Later dit jaar zijn de raden aan zet voor de toestemming voor het deelnemen in een gemeenschappelijke bedrijfsvoering organisatie.