Update voortgang Samenwerking Drentsche Aa


Nieuwsbericht Update voortgang Samenwerking Drentsche Aa

Gepubliceerd op: 28 mei 2015

Wat is er de afgelopen periode gerealiseerd voor de Samenwerking Drentsche Aa? In dit bericht geven we je een update van de voortgang.

Belastingen
De drie colleges hebben een positief besluit genomen over de 'dienstverleningsovereenkomst belastingen'. Hierin zijn de afspraken vastgelegd over de uitvoering van het werk. Daarmee is er weer een stap gezet in de samenwerking belastingen, waarvoor de voorbereidingen overigens gewoon doorgaan.
De verhuizing loopt, maar de startdatum is nog niet definitief vastgesteld. Het overleg met de vakbonden en de ondernemingsraden (zie verder in dit bericht) is hierbij bepalend. 1 juli wordt als richtdatum nog vastgehouden, in ieder geval als startdatum voor de verhuizing.

Personeels- en salarisadministratie
Ook voor dit onderdeel richten medewerkers zich op 1 juli aanstaande als startdatum. De drie colleges hebben groen licht gegeven voor het samenbrengen van de personeels- en salarisadministratieactiviteiten. Dit wel nog onder voorbehoud van een positief advies van de ondernemingsraden.

Inkoop
De directeuren zijn akkoord met de business case inkoop. Het document zal daarom worden voorgelegd aan de drie colleges. Er is afgesproken dat er gewerkt gaat worden volgens het netwerkmodel. Dit betekent dat er, niet zoals bij belastingen en PSA sprake is van een samenvoeging, maar dat de
inkopers op basis van werkafspraken de samenwerking verder vorm geven en het werk onderling verdelen.

Aanpak onderzoek Informatisering & Automatisering (I&A)
Om een goed besluit te kunnen nemen over deze business case, zal er eerst een onderzoek plaatsvinden. Dit betreft onder andere een impactanalyse, waarbij het niet alleen gaat om bedrijfsvoering, maar ook de impact op beleidsmatige en bestuurlijke aspecten. Omdat het lastig is om alle
onderdelen die de I&A samenwerking raken onder de loep te nemen, hebben de directeuren besloten om een onderzoek te doen naar de gebieden waar al samenwerking op plaatsvindt, bijvoorbeeld de RUD of het sociaal domein. De aanpak en precieze onderzoeksvraag wordt verder uitgewerkt door het
programmateam. Daarna zal de uitwerking worden voorgelegd aan de directeuren, stuurgroep en uiteindelijk aan de drie colleges.

Dienstverleningsovereenkomst, afstemming GO en OR-en
Voor de inzet van de medewerkers voor de samenwerking belastingen en PSA zal er sprake zijn van detachering voor een periode van maximaal 2 jaar. De huidige arbeidsvoorwaarden blijven hierbij van kracht. De vakbonden (Georganiseerd Overleg) moeten hiermee instemmen. Ook de ondernemingsraden
geven daarna een advies over de business cases belastingen en PSA. Begin juni verwachten we hierover meer duidelijkheid te hebben, zodat we ook meer zicht hebben op de startdatum van belastingen en PSA. Hierover wordt op 11 juni een besluit genomen door de directeuren.

Vacature programmamanager SDA
Heidi Bodewes heeft aangegeven dat zij een nieuwe functie gaat vervullen binnen de gemeente Assen en met haar functie als Programmamanager SDA op 1 juli 2015 zal stoppen. Daarom is de functie van Programmamanager (0,6 FTE) vacant. De vacature is opengesteld en heeft op de drie intranetten
gestaan. Reageren kon tot 22 mei. Binnenkort maken we bekend wie de opvolger (m/v) is.

Agenda
11 juni extra directeurenoverleg
16 juni bijeenkomst van de drie colleges over samenwerking
19 juni directeurenoverleg
23 juni stuurgroep