Succesvolle innovatie politie vraagt vooral samenwerking

Politieacademie en politie werken steeds intensiever samen met veiligheidspartners en kennisinstituten om innovatieve werkwijzen te ontwikkelen. De samenleving verandert en daar spelen politie en Politieacademie op in. Zij doen dat steeds minder alleen en steeds meer samen met burgers,

bedrijven en bestuur. Dat stelt nieuwe eisen aan politiemedewerkers, de organisatie en het politieonderwijs. Dat is de conclusie van een Politiedebat op donderdag 23 mei. Het debat, eerste in een reeks, werd georganiseerd door de Politieacademie samen met de Vrije Universiteit, de Universiteit

Twente, The Hague Security Delta, de Kmar, NRC Handelsblad, de Universiteit van Amsterdam, SAS, het Tijdschrift voor de Politie, de Radboud universiteit en de politie.

Innovatie; cultuurvraagstuk

Rondom het debat presenteerden wetenschappers, bedrijven en politie(onderwijs)medewerkers innovaties, onder meer op het gebied van gaming, sensing, artificial intelligence en data analytics. Het debat stelde de vraag centraal hoe de juiste randvoorwaarden te creeren om innovatie succesvol te

maken en zo politiepraktijk en politieonderwijs aansluiting te laten houden bij de veranderingen in de maatschappij. Innovatie gaat in het bijzonder over de vraag hoe binnen en tussen organisaties een vruchtbaar klimaat te stimuleren. Met ruimte voor nieuwe ideeen en toepassingen. Waarin

(veelal hoogopgeleide) dwarsdenkers, outliers, kunstenaars en streetwise uitvoerders hun creativiteit kunnen en mogen uiten. Innovatie is veel meer dan nieuwe toys for the girls@boys. Innovatie is bovenal een cultuurvraagstuk: hoe bevorder je nieuwsgierigheid en creativiteit?

Nieuwe mindset en vaardigheden

De politie creeert op meerdere manieren randvoorwaarden voor innovatie. Zo vult zij het beleidsvormingsproces aan met periodieke future research. Hierbij bepaalt de politietop of en welke actie nu moet worden ondernomen om klaar te zijn voor te verwachten sociale en technologische

ontwikkelingen. Ook zal zij in een meerjarig programma, zowel de mindset (maakt innovatie op een logische wijze deel uit van de wijze waarop we werken en functioneren) als de vaardigheden (samenwerken, ruimte geven, coachen bij het beproeven en implementeren van nieuwe werkwijzen, etc.) van

alle leidinggevenden op peil gaan brengen. Ook in het politieonderwijs is groeiende aandacht voor deze mindset en competenties.

Politiedebatten; platform agendering vraagstukken

De komende jaren organiseren de Politieacademie en de politie vier debatten per jaar. De Politiedebatten worden 'geleid' door Folkert Jensma, commentator van NRC Handelsblad en Bob Hoogenboom, hoogleraar Politiestudies en veiligheidsvraagstukken. Op 23 september is het onderwerp van het 2e

Politiedebat 'moderne arbeidsrelaties'. Hierin staan o.a. medezeggenschap, HRM-beleid 2.0, vernieuwingen in onderwijs en coaching centraal. Achtergrond van de Politiedebatten is het creeren van een platform om politie- en veiligheidsvraagstukken voor een breed publiek te agenderen. Door

verschillende maatschappelijke ontwikkelingen worden nieuwe eisen gesteld aan de politie. Dit veronderstelt een sterk ontwikkeld aanpassingsvermogen dat alleen maar in verbinding met ketenpartners, kennisinstituten en de samenleving kan plaatsvinden.