Wegbeheer en onderhoud


Geschreven op: 27-05-2015 Gewijzigd op : 27-05-2015

werkzaamheden fagellaan website.jpg

Werkzaamheden Fagellaan

In de gemeente Woerden ligt een uitgebreid netwerk van straten, wegen en paden. Veruit de meeste hiervan zijn van de gemeente zelf. Om overzichtelijk te houden wat de impact is van de werkzaamheden (o.a. tijd, budget en overlast) is het verdeeld over drie soorten onderhoud.

Klein onderhoud: dit zijn bijvoorbeeld een losse trottoirtegel of een gaatje in de weg. Inwoners melden dit bij het Klanten Contact Centrum (KCC) of het wordt opgemerkt bij periodieke inspecties. Het team Wijkonderhoud lost 80% hiervan op. Zijn er (bijvoorbeeld) meerdere gaatjes in het wegdek?
Dan doet een aannemer het werk.

Groot onderhoud: hierbij gaat het om meerdere meldingen bij het KCC over dezelfde locatie. Of het slechte wegdek wordt opgemerkt tijdens een (weg)inspectie. Een voorbeeld is de Van Teylingenweg. Hier wordt dit jaar het gehele wegdek vernieuwd vanwege de grote hoeveelheid gaten. Aannemers met
een onderhoudscontract voeren de werkzaamheden uit.

Reconstructie: hiervan is sprake wanneer er combinatiewerkzaamheden nodig zijn aan bijvoorbeeld de weg, riolering en kabels en leidingen. Dit werk duurt vaak een aantal maanden, daarom wordt het aanbesteedt door de gemeente en worden bewoners hierbij actief betrokken.

Samenwerking
Voor het wegbeheer werkt de gemeente samen met verschillende partijen zoals nutsbedrijven, provincies en waterschappen. Dit kan erg complex zijn, wat soms veel overleg en afstemming betekent.

Wat gebeurt er met mijn schademelding?

Binnenkomende meldingen worden geregistreerd bij het Klanten Contact Centrum (KCC) en beoordeeld op urgentie. Is het spoed? Het team Wijkonderhoud lost kleine gebreken als het mogelijk is meteen - binnen enkele uren of dagen - op. Minder urgente schademeldingen voegt de gemeente samen met
andere werkzaamheden.

De wijkteams zijn dagelijks op de weg, maar zij komen niet dagelijks op alle gemeentewegen. Daarom is uw oplettende blik waardevol. Ziet u schade of een gebrek aan een weg? Denk hierbij aan losliggende tegels, verzakkingen in de bestrating, gaten in wegen, beschadigde verkeersborden of
scheefstaande verkeerspaaltjes. Meld dit dan via 14 0348 of via het formulier Melding Openbare Ruimte. U krijgt altijd te horen van de gemeente of en wanneer uw melding wordt opgepakt.

Grotere gebreken, zoals scheuren in de weg neemt de gemeente op in het zogenoemde uitvoeringsplan voor het komende jaar. Welke werkzaamheden er dit jaar in de openbare ruimte op stapel staan, kunt u binnenkort vinden op bij 'onderhoud omgeving'.

Wanneer is mijn straat aan de beurt?

Het is soms voor een inwoner moeilijk te begrijpen waarom de gemeente de ene straat met een slecht wegdek wel aanpakt en een andere straat met een even slecht wegdek niet. Hoe kan dit?

De gemeente inspecteert elke twee jaar de technische kwaliteit (bijv. het aantal gaten in het asfalt) van het wegennet. Bovendien controleert het team Wijkonderhoud het hele jaar door de wegen op de criteria schoon, heel en veilig. Deze informatie gecombineerd met meldingen van inwoners leiden
tot een voorstel welke wegen een opknapbeurt nodig hebben. Een weg is aan vervanging toe als:

* de verharding er slecht uitziet,
* er grote schadeplekken (meer dan 20% reparatievakken) zijn,
* de weg minimaal 60 cm gezakt is t.o.v. oorspronkelijke hoogte.

Of de weg dan daadwerkelijk aangepakt wordt is ook afhankelijk van andere plannen in de openbare ruimte. Zoals rioleringswerkzaamheden, herinrichtingsplannen, groenvervanging of woningbouwplannen e.d. Door dit te combineren beperkt de gemeente de overlast voor inwoners en bedrijven en bespaart
zij kosten. Dus, is het wegdek slecht en de riolering dringend aan vervanging toe? Dan gaat de straat in de komende jaren op de schop.

De gemeente informeert bewoners en bedrijven voor de start van de werkzaamheden op verschillende manieren. Hoe gecommuniceerd wordt is afhankelijk (van de omvang) van het project.