Wegonderhoud op slappe bodem kostbare zaak
Geschreven op: 27-05-2015 Gewijzigd op : 27-05-2015
kuilen en gaten website.jpg
Kuilen en gaten in de weg
De gemeente Woerden ligt voor een groot deel op een dik veen- en kleipakket. Deze ondergrond is zeer gevoelig voor bodemdaling. De gevolgen hiervan zijn groot. Het leidt onder andere tot wateroverlast op straten en wegen.
Ook worden wegen kapotgereden en breken riolering en huisaansluitingen af. En hoe verder de bodem daalt, hoe vaker en ernstiger de overlast en schade. Door bodemdaling moet de gemeente sneller aan de slag met onderhoud en renovatie in de openbare ruimte. Een paar voorbeelden:
* de riolering moet na 40 jaar vervangen worden in plaats van na 60 jaar.
* groot onderhoud aan wegen is al weer nodig na 5-8 jaar (i.p.v. 15-20 jaar)
* vervanging van wegen is nodig na 20-30 jaar (i.p.v. 60-100 jaar).
Het beheer van o.a. wegen en riolering op een slappe bodem is daardoor een erg kostbare zaak. De helft van het verhardingsbudget van de gemeente is nodig voor de wegen in het veengebied. Dit geldt ook voor het onderhoud aan rioleringen. Dat geld kan dus niet elders worden besteed.
Bodemdaling in het veengebied is probleem dat ook regionaal en landelijk speelt. De gemeente Woerden startte in 2014 het programma ontwikkeling veengebied. Een structurele aanpak van de bodemdalingsproblematiek in het veengebied. Een breed maatschappelijk vraagstuk dat de gemeente Woerden
samen met andere overheden, ondernemers en inwoners oppakt.
Hoe krijgen we Kanis hoog en droog?
De Kanis - een woonwijk gelegen buiten Kamerik - is toe aan een reconstructie van de openbare ruimte. De wegen en de riolering zijn er slecht en wateroverlast is in sommige straten dagelijkse praktijk. De grote vraag is hoe we in de Kanis het beste aan de slag kunnen met de inrichting van de
openbare ruimte. Want de oplossing voor de problemen van alledag liggen niet alleen op technisch vlak is de gedachte.
Daarom is de gemeente in gesprek met inwoners, experts van diverse pluimage en overheden. In een tweetal ontwerpateliers zijn de deelnemers aan de slag gegaan. In de eerste sessie is vooral `gedroomd' over hoe de Kanis hoog en droog kan blijven in de toekomst. In de tweede sessie zijn de meest
favoriete ontwikkelrichtingen verder uitgewerkt en is er ook gekeken naar welke consequenties deze zouden hebben voor inwoners.
De opbrengst van de ontwerpateliers wordt binnenkort voorgelegd aan alle inwoners van de Kanis. Met de resultaten van de ontwerpateliers en de reacties uit de inwonersbijeenkomst wordt dit najaar gewerkt aan een voorlopig ontwerp van de openbare ruimte in de Kanis.
Wat kost een nieuwe weg?
De kosten van een `gewone' weg - riolering vervangen en bestrating vernieuwen - zijn gemiddeld EUR 1.000,- per strekkende meter. Een weg is meer dan de verharding van asfalt, stenen of tegels. Onder het wegdek liggen het riool, de kabels en leidingen. Op of naast de weg staan verkeers- en
straatnaamborden, straatverlichting en soms bomen, berm of bijvoorbeeld afvalbakken. Dit alles is onderdeel van de herinrichting van een nieuwe straat.