Onderzoek adresgegevens in de gemeente Soest


27 mei 2015

Vanaf 27 mei 2015 tot eind 2015 kan een medewerker van de gemeente Soest bij u aanbellen om te controleren of woningen daadwerkelijk bewoond zijn. Zo onderzoeken wij of de feitelijke woonsituatie overeenkomt met de registratie in de Basisregistratie personen (BRP). In de BRP worden de
persoonsgegevens bijgehouden van iedereen die in Nederland woont. Het is daarom belangrijk dat de BRP zo volledig mogelijk en actueel is.

De medewerker kan zich legitimeren met een speciaal legitimatiebewijs. Belt er iemand bij u aan en twijfelt u aan de intenties van deze persoon? Neemt u dan gerust contact op met team Burgerzaken, via het telefoonnummer (035) 6093 411.

Verhogen kwaliteit

Samen met diverse overheden en ketenpartners werkt de gemeente Soest mee aan een onderzoek met als doel om de kwaliteit van (adres)gegevens te optimaliseren. Soest heeft een correcte registratie van gegevens hoog in het vaandel. De gemeente heeft zich zelf aangemeld voor deelname aan deze
onderzoeken. De resultaten en ervaringen worden gebruikt om de registratie van gegevens landelijk naar een hoger peil te brengen.

Gemeenten zijn verantwoordelijk voor een betrouwbare registratie; de zogenaamde Basisregistratie personen (BRP) is een belangrijke informatiesysteem voor veel taken van de overheid en ketenpartners als bijvoorbeeld de Sociale Verzekeringsbank en het UWV. Daarmee zijn correcte (adres)gegevens
van groot belang voor het functioneren van de overheid.